Hoe moet je het pro rata bedrag aangeven bij de belastingdienst?

Als je zowel helemaal belaste goederen inkoopt maar ook kosten die na pro rata belast worden. Hoe moet je het pro rata gedeelte aangeven bij de belastingdienst?

een jaar geleden
1K
tinus1969
een jaar geleden
Bedoel je marge regeling BTW?
daisy89
een jaar geleden
Nee de pro rata-regeling houdt in dat de BTW aftrekbaar is in de verhouding van de met BTW belaste prestaties tot de totale prestaties zoals bij een zorginstelling. Alleen was ik benieuwd hoe je dit moet aangeven op de aangifte. Totaal belaste prestaties is makkelijke aan te geven maar met de pro rata berekening heb je geen grondslag want je neemt een percentage.

Antwoorden (1)

Die berekening hoort in je boekhouding. Het totaal aan te verrekenen voorbelasting (betaalde btw die je mag verrekenen/aftrekken) vul je in 1 keer in.

Voor de btw die jij aan klanten in rekening hebt gebracht, maak je in de aangifte wel onderscheid tussen de verschillende percentages. Voor de betaalde voorbelasting geldt dat niet.
een jaar geleden