Mag een bedrijf BTW berekenen over de verzendkosten?

Ik koop wat bij een webwinkel, en ze rekenen een X bedrag voor verzendkosten. Vervolgens wordt er BTW berekend over het TOTALE bedrag?

2 jaar geleden
1.3K
SentWierda
2 jaar geleden
@teusvh. Voor alle duidelijkheid i.v.m. de beantwoording: is het totale bedrag incl. btw of is het totale bedrag zonder btw?
Bestel je particulier of als bedrijf?
Hoe communiceert het bedrijf dit?
Want consumenten moeten altijd een totaalbedrag incl. btw betalen.
Een totaalbedrag excl. btw is niet toegestaan voor consumenten.

Antwoorden (3)

Het antwoord is: ja. Als jij verzendkosten aan je klant berekent, moet de klant hier btw over betalen.
ronron1212
2 jaar geleden
Niet mag, maar moet.

Belastingdienst:
Bij belaste goederen of diensten berekent u de btw over het totaalbedrag dat u uw afnemer in rekening brengt. Bij het totaalbedrag horen ook verzendkosten, reiskosten, telefoonkosten, verpakkingskosten (behalve statiegeld) en dergelijke.
SimonV
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
- Een totaalbedrag wordt in rekening gebracht - en daarin is altijd btw verwerkt.
- Een totaalbedrag in rekening brengen plus daarbovenop de btw, dat is niet toegestaan.
- Een totaalbedrag van de goederen in rekening brengen (incl. btw) plus een apart bedrag voor verzendkosten (incl. btw), dat is toegestaan.
De bedragen voor artikelen die de webwinkel levert aan consumenten zijn altijd incl. btw.
Het antwoord op de vraag is: nee - de verzendkosten/bezorgkosten (bijv. 5,95 euro) zijn altijd incl. btw.
Het is niet toegestaan om aan consumenten verzendkosten excl. btw (21%) in rekening te brengen.
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda er zit altijd btw in de verzendkosten
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Mee eens.
Maar de vraag gaat over iets anders. De vraag gaat erover of na de berekening van de verzendkosten (bijv. 5,95 euro) er nog eens daarbovenop btw over die verzendkosten in rekening mag worden gebracht.
Dat mag uiteraard niet. Want verzendkosten zijn altijd incl. btw.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda ook de verzendkosten zijn ex btw hoe moet de ondernemer anders de btw terug vragen. Verzendkosten worden berekend en daar komt de btw overheen en dan kan het 5,95 totaal zijn
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Verzendkosten is voor de consument een bepaald bedrag: bijv. 4,95 euro of 5,95 euro. En daar komt nooit btw bovenop.
Alle bedragen die de webwinkel vermeldt zijn incl. btw. De consument betaalt niet btw bovenop de vermelde bedragen.
Zoals ook in de supermarkt alle producten geprijsd zijn incl. btw en artikelprijzen nooit mogen worden vermeld excl. btw.
Thecis
2 jaar geleden
@SentWierda
Helemaal gelijk, het bedrag is inclusief btw. Dat zit in de prijs verrekend voor consumenten.
Er zit 1 maar aan. Uit de vraag blijkt niet dat dit om een consument of een b2b gaat. Daarbij zijn er ook websites die zakelijk verkopen, waarbij ze er vanuit gaan dat het ook zakelijke klanten betreft (ook al zijn er veel particuliere klanten).
SentWierda
2 jaar geleden
@Thecis. Vandaar dat ik (voordat ik antwoordde) begonnen ben met de vraag aan teusvh: bestel je particulier of als bedrijf?
SimonV
2 jaar geleden
Ik bestel regelmatig bij webshops, waarbij soms ten overvloede een specificatie wordt meegeleverd wat de btw-kosten zijn. Dan zie ik dat er ook over de verzendkosten btw is berekend. Dat is handig voor een bedrijf.
Voor een particulier is dat puur informatief en eigenlijk niet interessant, alle bedragen op de webshop worden keurig inclusief btw aangegeven en berekend.