Wat moet ik doen met mijn omzetbelasting?

Ik heb sinds begin dit jaar een eigen bedrijf. Voor mijn eerste bedrijf bracht ik omzetbelasting in rekening, maar dat mocht niet van de belastingdienst. Daar heb ik veel gedonder mee gehad. Alles moest direct teruggestort worden en ik moest diep door het stof.

Sinds kort heb ik een andere opdrachtgever en die eist dat ik omzetbelasting in rekening breng. Zo niet, dan krijg ik mijn salaris niet. Dus dat heb ik maar gedaan. Het probleem is dat mijn beroep op het snijvlak van wel of niet omzetbelastingplichtig zit. De situatie is vaag. Gezien mijn ervaring eerder dit jaar ben ik nogal huiverig voor het contact met de belastingdienst geworden. Maar ik realiseer me ook dat als je dit niet opgeeft, je een boete krijgt. Wat moet ik doen, in dit geval?

2 jaar geleden
1.4K
ronron1212
2 jaar geleden
Hoezo BTW als salaris krijgt?
John1000
2 jaar geleden
Salaris is hier inderdaad geen goed woord. Het gaat om inkomsten. Een bedrag dat je krijgt, als je een dienst hebt verleend.
ronron1212
2 jaar geleden
Je krijgt geen geld je je dienst verkoop je voor een bepaald bedrag en dat factureer je.
tinus1969
2 jaar geleden
Heb je toevallig KOR aangevraagd en gekregen?
John1000
2 jaar geleden
KOR-regeling? Nee, dat heb ik niet gedaan. Ik zit nu overigens boven die 20.000 euro per kalenderjaar.
tinus1969
2 jaar geleden
Aangezien omzetbelasting (btw) berekenen verplicht is voor ondernemers, is er iets raars met dat eerste bedrijf en terugstorten. Zoek de papieren etc van toen op en ga daarmee naar een deskundige ( bv een goede boekhouder). Want daar zit iets vreemds.
tinus1969
2 jaar geleden
Wat voor soort bedrijven heb en had je? Iets in de zorg bv?
ronron1212
2 jaar geleden
@Tinus1969 btw is niet verplicht als je onder de grens blijft mag je geen btw rekenen.
tinus1969
2 jaar geleden
@ronron1212, die regels zijn afgelopen januari veranderd. De oude vrijstelling is vervangen door de KOR.
tinus1969
2 jaar geleden
https://www.judithvanbarlingen.nl/2019/09/30/de-nieuwe-kleine-ondernemersregeling-ja-of-nee/
Inekez1
2 jaar geleden
@tinus/ronron, er is een hele lijst aan vrijgestelde diensten en goederen waarover geen btw geheven mag worden. Dat staat volledig los van de KOR. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/vrijstellingen
ronron1212
2 jaar geleden
@Inekez1 ja maar is dat in de vraag gesteld? Je verteld iets dat bekend is.
ronron1212
2 jaar geleden
Tinus1969 uit je eigen link
De huidige KOR betreft een vrijstelling van de BTW plicht. Je hoeft geen BTW in rekening te brengen maar mag ook de voorbelasting niet terugvragen. Je hoeft voor de BTW geen facturen meer te versturen en geen BTW aangifte te doen.
tinus1969
2 jaar geleden
@ronron1212, je reageert weer eens wat kort door de bocht
'Je verteld iets dat bekend is.' Inekez meldt iets dat JIJ kent, maar dat vraagsteller mss niet weet. Ik had ook niet meteen in de gaten dat dit een apect kan zijn.
Verder weet ik wat er in mijn link staat, en je reactie is bezijden het punt,. Eerder schreef je 'als je onder de grens blijft mag je geen btw rekenen' - dat is tegenwoordig alleen als je eerst zelf KOR hebt aangevraagd.
ronron1212
2 jaar geleden
@tins1969 dat is altijd al zou geweest anders is btw inkomen. Dus belasting plichtig en geen teruggave over de omzet.
ronron1212
2 jaar geleden
@tins1969 reageren met internet links als waarheid zonder achtergrond kennis . Ik heb vak inhoudelijke kennis jarenlange.

Antwoorden (1)

Neem contact op met de Belastingdienst en leg de situatie uit. Als je nu zelf belt krijg je gewoon vriendelijke, behulpzame mensen van de afdeling advies aan de lijn. Als je afwacht hoe er uiteindelijk op de aangifte wordt gereageerd, krijg je wellicht te maken met minder aardige mensen van de afdeling controle. Leg gewoon duidelijk en eerlijk uit wat er is gebeurd en dat je nu twijfelt of je het wel goed hebt gedaan. Blijkt het niet te kloppen, dan zul je een nieuwe factuur moeten maken voor die opdrachtgever.

Of je wel of niet terecht btw in rekening hebt gebracht bij die opdrachtgever is voor mij niet te beoordelen. Ik weet niet over wat voor werkzaamheden het gaat. Het zijn de werkzaamheden (en soms een paar andere omstandigheden) die bepalen of je wel of geen btw mag of moet heffen en tegen welk percentage. De opdrachtgever is niet degene die dat bepaalt. Heb je weer eens te maken met zo'n opdrachtgever, neem dan meteen contact op met de belastingdienst om de situatie te overleggen. Zorg dat in het vervolg al bij je offerte / opdrachtbespreking duidelijk is wat je factureert en hoe. Niet pas na afloop van de werkzaamheden over gaan discussiëren.

Je kunt ook een boekhouder of adviseur inschakelen om het voor je uit te zoeken, maar in twijfelgevallen op het snijvlak van wel of niet btw-plichtig is dat altijd lastig. Die adviseur zal wellicht zelf ook moeten bellen met de belastingdienst en e.e.a. moeten uitzoeken. Al die uren moet jij betalen. Zelf bellen met de belastingdienst is gratis en bovendien leer je dan meteen hoe je het de volgende keer in 1 keer goed kunt doen.

Toen ik met mijn eigen bedrijf begon (ook een combinatie van werkzaamheden die onbelast, belast tegen laag tarief en belast tegen hoog tarief waren) heb ik wel 30 keer gebeld met de Belastingdienst in de eerste paar jaar. Ik werd altijd vriendelijk en uitgebreid geholpen, kreeg goed advies en wist zeker dat wat ik factureerde en op mijn aangifte invulde ook klopte.