Wordt buitenlands spaargeld in Nederland getaxed wanner iemand een dubbele nationaliteit heeft?

Wordt spaargeld op een buitenlandse rekening in Nederland belast wanner iemand ook een nationaliteit van dat land heeft en daar al belasting over betaald ? De belasting is daar allen over rente. Ik heb bij die bank mijn buitenlandse bsn gegeven en in mijn ogen heeft Nederland er niet veel mee te maken ?
Mag ik zelf kiezen of ik liever belasting in het buitenland betaal ? Daar is het ook lager

2 jaar geleden
1.8K
erotisi
2 jaar geleden
Welk land betreft het?
ronron1212
2 jaar geleden
In Nederland betaal je belasting over al je geld de eerste 50.000 euro daarover betaal je niets heb je een partner dan betaal je over de eerste 100.000 niets. Ik weet niet hoe groot jou spaar geld in het buitenland is dus is verder antwoord moeilijk.
Anna95
2 jaar geleden
Groot Brittannië
tinus1969
2 jaar geleden
Er is geen simpel antwoord. Dat het geld op een buitenlandse rekening staat, doet er niet toe. Maar dat er al belasting over is betaald, doet er wel toe. Je mag niet kiezen waar je betaalt, maar soms wel al betaalde belasting verrekenen/verminderen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Ik kan je niet aan alle details helpen, maar ik weet wel dat DUBBEL belasting betalen niet aan de orde is. Het is een wereldwijde afspraak dat er maar 1x belasting betaald hoeft te worden over het vermogen. Wel kan het zo zijn dat je een de belasting over gehele vermogen voor deel in een land moet betalen en een ander deel in het andere land.

Antwoorden (1)

Jouw nationaliteit heeft geen enkele invloed op de belasting die je moet betalen. Je mag dan ook niet kiezen waar je belasting betaald. Dat is kort gezegd alleen in Nederland in jouw geval:
Woont u in Nederland, dan moet u hier uw wereldinkomen aangeven in uw belastingaangifte. Uw wereldinkomen is uw Nederlandse én uw niet-Nederlandse inkomsten samen. U geeft deze inkomsten in Nederland aan, maar dat betekent niet dat u hierover altijd in Nederland inkomstenbelasting moet betalen. Echter in jouw geval is dat wel zo.
Op grond van het verdrag met het Verenigd Koninkrijk mag alleen Nederland heffen over rente (oftewel het fictief rendement over spaargeld conform Box 3 IB). Dat staat in artikel 11 van dat verdrag. Dat wil dus zeggen dat je juist in Engeland moet vragen om de aldaar geheven belasting terug te krijgen omdat alleen Nederland heffingsbevoegd is.
Nederland heeft er dus alles mee te maken op grond van de woonplaats die je hier hebt. Woonplaats is vaak veel belangrijker dan nationaliteit.