Een 'gek' heeft tonnen over voor een voorwerp. Ik wil niet verkopen.Wat is dan de waarde?

Betreft een hypothetisch geval !

Die 'gek is' de enige die biedt. Hij vind het zoveel waard vanwege de emotionele waarde. Maar ik gun hem het voorwerp niet. Er vindt dus geen verkoop plaats. Andere mensen hebben niet die emotionele binding. Er zijn dus geen andere bieders.
In theorie heeft het voorwerp een enorme waarde, tegelijk is het waardeloos.

Wat geeft ik bij de belastingdienst aan waarde op.

nounka
2 jaar geleden
Mmm, de twee antwoorden lijken me wat elkaar tegen te spreken.
Poet
een jaar geleden
Om te kunnen spreken van waarde moet er een markt zijn. D.w.z. een zeker volume aan transacties. Een verkoop of non-verkoop tussen 2 gekken (jaja: jijzelf ook als je niet verkoopt voor tonnen :) valt dan weg tussen al die andere transacties. Dat is hier niet aan de orde. Tenzij je voorwerp op een andere plek (marktplaats bijvoorbeeld) wél verkocht kan worden. Dan kun je daar wellicht een waarde vanaf leiden

Antwoorden (4)

Zolang je niet verkoopt niets. Als je hebt verkocht is je bankrekening of het geld in huis vermeerderd dus heb je vermogens betasting aan te geven.
ronron1212
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
"Zolang je niet verkoopt niets."
Onjuist. Iets heeft een waarde, dat je iets niet aan de belasting op hoeft te geven is wat anders.
Een huis is overigens ook een voorwerp.... Laten het voorbeeld dus veranderen naar een huis.
Een huis is gekocht voor een 100.000 euro
De huidige marktwaarde is 200.000 euro
Een enkele gek stelt dat deze 1 miljoen euro neer wil leggen Welke waarde heeft het huis dan? Of beter welke waarde geef je op bij de belasting?
A. €100.000
B. €200.000
C. €1.000.000
D. Je geeft de waarde van het huis niet op, omdat je het niet verkocht hebt en het geld niet op je rekening staat.
De waarde van een voorwerp hangt niet af van hoeveel iemand ervoor wil geven.
Deze wordt bepaald door de aanschafprijs minus afschrijving en/of waarde die een taxateur eraan geeft (als het bijvoorbeeld om een kunstvoorwerp gaat).
Je geeft niets bij de belastingdienst op. Voorwerpen zijn vrijgesteld, tenzij je erin belegt.
SimonV
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Is een huis een voorwerp?
SimonV
2 jaar geleden
In mijn optiek is een huis te groot om voorwerp genoemd te worden. Maar indien wel, is de waarde ongeveer de WOZ-waarde en moet deze opgegeven worden aan de belasting.
LeonardN
2 jaar geleden
Ja, je conclusie lijkt me ook te kloppen verder. Het zal meer gaan om marktwaarde dan om een enkele uitschieter.
De waarde is het bedrag dat er normaliter wordt betaald voor dergelijke voorwerpen. Dat wijzigt immers niet met die ene (mogelijke) transactie. De gek biedt in feite extra geld als vergoeding voor jouw bereidheid tot verkoop.
2 jaar geleden
U gaat uit van de waarde in het economisch verkeer. Meestal is die gelijk aan de verkoopwaarde. Maar soms is het moeilijk om de verkoopwaarde van (een deel van) uw bezittingen te bepalen, bijvoorbeeld omdat er geen 'markt' voor is. U moet dan de waarde schatten. Soms is de wijze van waarde bepalen voorgeschreven. Onder de waarde in het economisch verkeer* wordt verstaan: "de prijs die bij aanbieding van de zaak, ten verkoop op de meest geschikte wijze na de beste voorbereiding, door de meest biedende gegadigde, daarvoor zou zijn besteed". Emotionele waarde vertaalt zich bij vastgoed in economische waarde. En als we in staat zijn die emotie positief te beïnvloeden, dan ontstaat meerwaarde ook in het economisch verkeer. Dus ic. de prijs die de gek er voor zou geven. Echter als die gek echt gek is dan geldt deze prijs niet omdat deze wilsonbekwaam is.
Toegevoegd op 5 februari 2023 17:37: bron
een jaar geleden