Kan de Belastingsdienst het saldo van je bankrekening controleren?

als iemand een uitkering aanvraagd is een voorwaarde dat het saldo onder de 5000-5000 ligt, hoe kunnen de gemeente en de belastingsdienst dit exact controleren? ik weet alleen dat de belastingsdienst op 01/01 het saldo vraagt van alle banken

3 jaar geleden
2K
SnakeEye
3 jaar geleden
Ga er maar van uit dat ze alles van je weten, zelfs hoeveel scheten je per dag laat...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Voor zover ik weet kan de belastingdienst alles zien, ze zien nl ook de naam die ik aan de spaarrekening (= belastinggeld) heb gegeven wat ik opzij zet voor de belasting.

Antwoorden (1)

Ja, maar wel steeds per 31 december van het afgesloten jaar.

In de Participatiewet is vastgelegd dat gemeenten de wettelijke taak hebben om bijstandsuitkeringen te verstrekken, maar ook om zowel bij aanvang als gedurende de looptijd van de uitkering de rechtmatigheid te controleren. Het Inlichtingenbureau maakt het voor gemeenten mogelijk om dit effectief en efficiënt te verzorgen.
Het Inlichtingenbureau controleert doorlopend op omstandigheden die van invloed kunnen zijn op het recht op bijstand. Het resultaat van deze controle levert het Inlichtingenbureau in de vorm van samenloopsignalen, die automatisch kunnen worden ingelezen in de meeste uitkeringsadministratiepakketten van gemeenten.
Het Inlichtingenbureau levert maandelijks een separate totaallijst van het lopende klantenbestand (algemene bijstand, IOAZ en AIO) met alle bij de Belastingdienst bekende bankrekeningnummers op 31-12 (afgesloten fiscaal jaar). Nieuwe uitkeringen en/of nieuwe bankrekeningen zijn hierbij inzichtelijk gemaakt.
SimonV
3 jaar geleden
fisbel
3 jaar geleden
Het inlichtingenbureau zal waarschijnlijk wat betreft de organisatievorm van het inwinnen en koppelen van informatie per 1 juli 2021 haar werkwijze (moeten) wijzigen. Deze informatie inwinning is een schimmig gebied hoe deze gegevens tbv de gemeente op dit moment verzameld worden. Aanleiding tot nader onderzoek hoe het inlichtingenbureau werkt was onder meer de 'bijstandsfraude' in de gemeente Wijdemeren. Hierbij bekostigde de moeder van de bijstandsgerechtigde een deel van de boodschappen. Lees: https://www.trouw.nl/economie/een-uitkering-gehad-het-inlichtingenbureau-ziet-alles~b3e92755/
De fraudescorekaart verdween vorig jaar augustus vanwege een rechterlijk verbod op het fraudedetectiesysteem Syri (Systeem Risico Indicatie). Syri koppelde allerlei burgergegevens aan elkaar om mogelijke fraudeurs aan te wijzen. Volgens de rechter was dit in strijd met de mensenrechten, omdat de werking niet transparant was en veel te diep ingreep op privélevens van Nederland.