huis gekocht, wanneer krijg ik de belasting teruggave?

Hallo allemaal,

Ik heb vorige maand een woning gekocht. De sleutel overdracht zal begin april gaan plaatsvinden. Ik weet dat ik een deel van deze kosten kan terugvragen bij de belastingdienst. Het overgrote deel van deze kosten zal ik in het nieuwe jaar, bij de notaris gaan maken. Dus dit zal ik bij de belastingaangifte van volgend jaar kunnen terugvragen.

Echter, de kosten van het maken van het taxatie rapport heb ik inmiddels al gemaakt.Moet ik deze kosten bij de belastingaangifte van dit jaar, of die van volgendjaar toevoegen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K
ronron1212
3 jaar geleden
Allemaal in het jaar volgend op de aankoop
itsme
3 jaar geleden
Je kunt (theoretisch) heel veel taxatierapporten laten maken zonder dat je een huis koopt. De kosten worden pas aftrekbaar als je daadwerkelijk de akte laat passeren bij de notaris. Dan geef je dat op bij de aangifte over het jaar waarin je dat huis hebt gekocht (over 2021 dus, en die belastingaangifte doe je in de regel in maart/april 2022) en dan krijg je dat geld in de loop van 2022 terug.

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat je weet welke kosten je mag aftrekken.

Zoals in een tweetal reacties is aangegeven kun je er voor kiezen om deze kosten in aftrek te brengen na afloop van het jaar. Dus bij de aangifte voor de inkomstenbelasting.

Je kunt er echter ook voor kiezen om in de loop van het jaar het belastingvoordeel al te genieten. Daarvoor dien je een verzoek in bij de Belastingdienst om een voorlopige aanslag/-teruggaaf..
Hoe dat in z'n werk gaat vind je voldoende beschreven op de website van de Belastingdienst. Zie o.a. de volgende weblink:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/voorlopige-aanslag/content/in-4-stappen-zelf-voorlopige-aanslag-aanvragen?utm_campaign=voorlopige_aanslag&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=sitelink_aanvragen&utm_campaign=voorlopige_aanslag&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=generiek_voorlopige_aanslag