Is het handig om wat af te lossen van onze hypotheek of is dat zonde van de belastingteruggave?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Je betaalt altijd meer dan je terugkrijgt. Dus ook i.v.m. je belastingteruggave is het handig om af te lossen op je hypotheek. En verder: heb je nog een aflossingsvrije hypotheek dan? Ook daarop zou je wat / zoveel je kunt af moeten lossen, want anders zit je straks met een huis waarvoor je alleen de rente hebt betaald, en wat nog steeds van de bank is, en niet van jullie!
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Bij een hypotheek is het huis NOOIT van de bank. De persoon is eigenaar van het huis. Wat je bedoelt, is dat er dan nog steeds een schuld is bij de bank. Dat is op zich geen probleem wanneer de schuld lager is dan de waarde van het huis. En zelfs al is het huis minder waard dan de hypotheek, dan is het in principe ook geen probleem. Het wordt pas een probleem als je het huis moet verkopen én je niet genoeg eigen vermogen hebt of de restschuld te kunnen opvangen.
Ja, dat is handig, want het belastingvoordeel is niet voor eeuwig en de lage rente waarschijnlijk ook niet.