Is het fiscaal gezien onverstandig om mijn vriendin ten huwelijk te vragen?

Wij zijn nooit eerder getrouwd maar zijn wel fiscaal partner geweest (ivm toenmalige koopwoning) en hebben drie kinderen (6, 6 en 7). Wij zijn samen de ouders van alledrie de jongens. We hebben dus een LATrelatie waarbinnen een vorm van co-ouderschap wordt toegepast. Bijna dagelijks eten we gezamenlijk, en we doen veel samen, maar zijn ieder ook gesteld op onze eigen woning en willen die situatie aanhouden. Mijn vriendin woont in een huurhuis en ontvangt huur, zorg en opvangtoeslag. Twee kinderen staan bij haar ingeschreven bij de gemeente, één bij mij ivm de meest gunstige opvangstoeslag. Ik heb een koopwoning, met een kleine overwaarde, die volledig op mijn naam staat. De vraag is nu: is het fiscaal niet ‘een beetje dom’ om te trouwen?!?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
Edraket
3 jaar geleden
Het is altijd onverstandig om in het huwelijk te treden.
Zit je daarin dan heb je bij scheiding onderhoudsplicht.
Ook als je ex een Latrelatie heeft. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/onderhoudsplicht#:~:text=Ouders%20zijn%20verantwoordelijk%20voor%20de,uw%20kind%2021%20jaar%20wordt.
tinus1969
3 jaar geleden
Waarom wil je trouwen als je een lat relatie hebt? In principe hoor je als getrouwd stel samen te wonen; de wetgeving (inclusief belasting) is daarop ingericht.
Summo
3 jaar geleden
@Edraket, ik vind dat je een hele vreemde en egoïstische reactie geeft. Als je lang samen bent en vooral als je samen 3 kinderen hebt, is het toch niet heel onredelijk dat je na een scheiding nog (een tijdje) een zorgplicht hebt naar elkaar? De zorgplicht voor partners is al erg ingekort. De minst verdienende partner moet toch in elk geval omwille van de kinderen een beetje tijd hebben zijn of haar leven weer op de rit te krijgen? Niet elke relatie is nu eenmaal financieel geheel in evenwicht. Als je het zo keihard als ieder voor zich wilt spelen, zijn deze relaties dus zeer risicovol omdat één van beide partners van de ene op de andere dag in de bijstand of erger kan belanden.
fisbel
3 jaar geleden
Vraag: hoe zit het met de inkomensafhankelijke combinatiekorting? Je schrijft dat er een vorm van co-ouderschap is. Dat zal dan geen co-ouderschap zijn waarbij de 3 kinderen de helft van de week bij de een en de andere helft van de week bij de ander zijn.
Waarschijnlijk krijgen jullie nu beide de IACK. Door te trouwen krijgt uitsluitend de partner met het laagste inkomen de IACK. M.a.w.: 1 keer IACK gaat verloren. Waarschijnlijk een paar duizend euro per jaar. Ook de huurtoeslag voor uw partner zal door te trouwen. verloren gaan. Dan gaat het meestal ook om een paar duizend euro.
fisbel
3 jaar geleden
Voor de zorgtoeslag telt het gezamenlijk inkomen. Het inkomen van uw partner is laag genoeg om in aanmerking te komen voor zorgtoeslag. Voor fiscaal partners / toeslagpartner zal er geen zorgtoeslag meer zijn. Want het gezamenlijk inkomen is te hoog.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
@Tinus: je bent niet meer verplicht om samen te wonen als je getrouwd bent. Wat dat dan fiscaal betekent weet ik niet. Maar je kunt in zo'n geval willen trouwen om toch bij elkaar te horen, om "iets" van elkaar te zijn als een van beiden ziek wordt, etc.
erotisi
3 jaar geleden
fisbel: Voor de huurtoeslag bent u pas toeslagpartners als u op hetzelfde adres woont.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/kan_ik_toeslag_krijgen/partner/vanaf_welk_moment_zijn_wij_toeslagpartners

Antwoorden (1)

Of het per saldo dom is om te trouwen hangt af van de exacte uitwerking van het trouwen. Als je gehuwd bent zullen de inkomens samen de norm zijn voor de toeslagen. Maar ook kun je bijvoorbeeld inkomsten en of aftrekposten eerder toedelen aan de andere partner wat eventueel belastingvoordeel op kan leveren. Verder is hier zonder cijfers niets over te zeggen.