Hoe trek in mijn laptop van de belasting af?

Ik heb zakelijk een nieuwe laptop gekocht die ik alleen ga gebruiken voor werk. Deze was 655 euro exclusief btw. Mag ik deze btw dit kwartaal in 1 keer bij mijn kwartaalaangifte aangeven?
En de 655 euro in een keer als kosten vd zaak aftrekken bij de aangifte 2020 volgend jaar maart? Ik weet niet meer precies hoe het zat met hogere bedragen. Mag dit in 1 keer of moet dit in termijnen dmv afschrijving van de laptop?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (3)

De btw kan je direct bij je eerst btw aangifte volledig opnemen. Je kan de laptop in een keer in je winst en verlies rekening boeken als kosten maar het kan ook in 3 of 5 jaar voor dat gedeelte dat je in die jaren kan boeken als afschrijving dus of een derde of een vijfde.
ronron1212
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt! Helder antwoord! :)
De BTW van je laptop vermelden onder 5b (voorbelasting) van je aangifte OB. JE laptop afschrijven in bv. 4 jaar met een geschatte restwaarde. Een Apple is bijvoorbeeld meer waard dan bv. een Windowslaptop. Heb je meer investeringen in het jaar en kom je boven € 2.400,= (netto-bedrag) dan heb je recht op investeringsaftrek van 28 % in je aangifte inkomstenbelasting 2020.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het is een investering (want gaat langer dan 1 jaar mee). Dus activeren en in 5 jaar afschrijven. (artikel 3.30 lid 4 Wet IB: voorwerpen van geringe waarde mogen in 1 keer ten laste van het resultaat worden gebracht. Geringe waarde is minder dan € 450,- exclusief btw).
Afschrijvingstermijn is, ook voor laptop en pc, vijf jaar in plaats van drie.