Krijgen mensen ook een boete als ze zelf niet verzoeken of het doen van aangifte inkomstenbelasting?

Stel iemand heeft berekend dat hij inkomstenbelasting moet betalen maar heeft geen aangifte biljet gekregen. Krijgt deze dan ook een verzuimboete? Zo ja, vanaf wanneer?

4 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ja, je krijgt ook een boete als niet/niet op tijd vraagt om toezending van een aangifteformulier. Dat is een verzuimboete.
Voor de inkomstenbelasting moet je het aangifteformulier binnen 6 maanden na het ontstaan van de belastingschuld aanvragen. Als je twee weken na het verstrijken van deze termijn niet om een aangifteformulier hebt gevraagd krijg je een boete.
En de hoogte van deze boete is 2757 euro!
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
Ik neem aan dat het spontaan indienen van de aangifte volstaat als het verzoeken om een aangifte. Of wordt daar toch anders mee omgegaan?
AnnBoo8146
4 jaar geleden
Ja, het spontaan indienen van de aangifte volstaat. Als je deze maar wel op tijd indient.

Andere antwoorden (1)

Naast de boete die AnnBoo8146 beschrijft, bestaat ook nog de verzuimboete voor het niet DOEN van de aangifte. Die boete was in 2019 eur 369.-
Computoon