Heb ik recht om loonheffing terug te vorderen van de belasting?

Via een collega hoorde ik dat zei loonheffing terug kunt vorderen van de belasting.
Heb ik hier ook recht op?
Ik heb loonheffingkorting op ja staan op mijn loonstrook.
Heb over 2019 , 2796 euro loonheffing betaaldbetaald

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.7K
ronron1212
4 jaar geleden
Loonheffing is een korting dus die betaal je al niet dus krijg je daar ook niets van terug
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank voor de antwoorden

Antwoorden (3)

Als op jouw salarisstrook staat dat je loonheffingskorting krijgt ( dus ja) is daar al rekening mee gehouden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In jouw geval niet.

Ik ga in het antwoord er even vanuit dat je niets anders hebt dan alleen loon. Dus geen eigen woning, geen aftrekposten, geen bezittingen, enz.

Als de loonheffingskorting op 'N' staat (de standaardinstelling, tot je 'm op jouw verzoek op 'J' laat zetten) wordt vanaf de allereerste euro loonheffing ingehouden op je loon. De meeste mensen doet dat niet maar het mag wel.

Iedereen die belasting betaalt heeft echter recht op een of meer heffingskortingen. De bekendste zijn de arbeidskorting en de algemene heffingskorting. Dus wanneer je in zo'n geval aangifte doet voor de inkomstenbelasting wordt er alsnog rekening gehouden met die kortingen en kun je de te veel betaalde loonheffing terugkrijgen. Per saldo heb je dan 'net zo veel' loon als degene die de korting op 'J' heeft laten zetten, alleen moet je er langer op wachten.

Als je je werkgever al rekening hebt laten houden met die korting (door loonheffingskorting op 'J" te laten zetten) is er al minder loonheffing ingehouden. Dan krijg je niet ook nog eens loonheffing terug, dat zou dubbelop zijn.
Computoon
4 jaar geleden
Of er bij jou teveel loonheffing is ingehouden is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie. Als er geen bijzonderheden zijn, dan zal er op jouw salaris, na aftrek van heffingskorting, niet teveel loonheffing zijn ingehouden. Maar er kunnen situaties zijn, waardoor er toch teveel is ingehouden.
De belangrijkste redenen hebben te maken met het werk. Heb je bijvoorbeeld (een deel van het jaar) meerdere banen gehad, of heb je niet het hele jaar bij dezelfde werkgever gewerkt, dan kan de toepassing van de heffingskorting niet helemaal goed zijn gegaan. Maar je kunt ook aftrekposten hebben.
Informatie hierover kan je vinden op de site van de Belastingdienst. Daar staat ook vermeld hoe je, als het van toepassing is, belastingteruggave kunt aanvragen.