Valt een gewonnen staatslot in box 3 van 2020?

Stel je wint 30 miljoen euro op een staatslot. Valt dit bedrag al onder de vermogensrendementsheffing van 2020 of pas in die van 2021 (als je het dan nog hebt ten minste)....?

https://staatsloterij.nederlandseloterij.nl/

4 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Die komt op de aangifte van het jaar 2020. In 2020 doe je aangifte 2019 en toen stond dat nog niet op je rekening op 1-1-2019/ Op 1-1-2020 wel dus is het voor de aangifte 2020 en die doe je in 2021.
Het gaat dus om het bedrag dat je bezit op 1 januari van het jaar waarover je aangifte moet doen. Dat je het geld in de rest van het jaar hebt uitgegeven doet er dus niet toe.
Toegevoegd op 30 december 2019 15:56: tekst
ronron1212
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Maar als je dat bedrag nu met Oudjaar wint dan staat het bedrag toch nog niet op 1 januari 2020 op je rekening?
ronron1212
4 jaar geleden
Ja het is op dat moment dan nog een vordering maar je bezit het wel @Pieterke
erotisi
4 jaar geleden
Maar is die vordering dan ook al inbaar?
ronron1212
4 jaar geleden
Ja natuurlijk is die dat je hebt het lot en het winnende lotnummer dan toch.
Pieterke
4 jaar geleden
@KeesWim en ronron1212: Bedankt voor de info.
erotisi
4 jaar geleden
Je ziet het lot zelf dus al als een vermogen (vordering aan toonder?), niet het geld waar je het voor kan inruilen....? Maar vorderingen zijn toch pas belastbaar als ze tevens inbaar zijn....?
ronron1212
4 jaar geleden
@erotisi het is jammer genoeg zo want je krijgt het geld het is een gegarandeerde prijs of je hem nu op1 of op 20 januari op je rekening hebt staan hij telt mee op 1 januari hierover is ook al eens een uitspraak geweest. De belastingdienst hanteert deze regel.
erotisi
4 jaar geleden
naar die uitspraak ben ik wel benieuwd....welke bedoel je precies?
TurfGraver
4 jaar geleden
Info
https://financialfocus.abnamro.nl/expertise/fiscale-vragen-van-loterijwinnaars/
erotisi
4 jaar geleden
Bedankt turfgraver. Hier de officiele uitspraak https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2011:BR0664 Of deze uitspraak ook leidend is voor mijn geval valt nog te bezien. Immers in het geval van de HR was het winnende lot reeds enkele minuten voor 31 december bekend wat er toe leidde dat het geld geacht werd tot zijn bezittingen te behoren van dat jaar. In mijn geval is de situatie dat de bekendheid precies om 24 uur bekend is. Misschien is het afhankelijk van de livestream in welk jaar het gaat vallen.......??
ronron1212
4 jaar geleden
@erosi het jaar waarin je het geld wint is 2019 en het staat op je rekening ergens in 2020.Het telt daarom mee in het jaar dat je aangifte doet over het jaar 2020 dus in 2021.
SimonV
4 jaar geleden
Staatsloterij: de uitslag van de Oudejaarstrekking maken we precies op 1 januari om 00:00 uur bekend. Dus pas in 2020 inbaar.
https://staatsloterij.nederlandseloterij.nl/spel/hoe-laat-is-trekking