Moet ik btw betalen voor een product uit België als ondernemer?

Ik wil graag een aanhangwagen van 4000 euro in België kopen. De leverancier berekend er geen btw over omdat ik in Nederland woon. Moet ik de btw alsnog betalen in Nederland? Want door de nieuwe kleine ondernemers regeling doe ik geen btw aangifte meer volgend jaar.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.7K
jc54
4 jaar geleden
Een aanhangwagen van €4000,- lijkt mij een totaal gewicht (eigen gewicht + laadvermogen) te hebben van meer dan 750 kg. In dat geval moet de aanhangwagen geregistreerd worden bij de R.D.W. en krijgt hij een eigen kenteken. Daarna krijg je vanzelf met de belastingdienst te maken.........Maar dat is geen B.T.W.
SimonV
4 jaar geleden
Dit jaar moet je de verlegde btw wel opgeven en kun je deze aftrekken als voorbelasting.
Volgend jaar moet je de btw wél opgeven (ook al ben je vrijgesteld van aangifte) en kun je deze niet aftrekken.
Navraag bij deskundige Computoon leverde als reactie dat je mogelijk nog te maken kunnen krijgt met herziening van de btw over de aanhangwagen. Dit is mij niet allemaal duidelijk.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/nieuwe-kleineondernemersregeling/wat-betekent-meedoen-met-de-nieuwe-kleineondernemersregeling/moet-ik-mijn-btw-aftrek-herzien-vanwege-de-nieuwe-kleineondernemersregeling

Antwoorden (2)

Btw die je normaal betaald krijg je terug btw die je ontvangt betaal je. In dit geval heb je niets met de btw te maken want je betaald hem niet en ik neem aan dat je de aanhanger zelf gaat gebruiken. Daarnaast ben je een kleine ondernemer.
ronron1212
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Je hebt wel zeker met (verlegde) btw te maken. Zie reacties bij de vraag.
ronron1212
4 jaar geleden
Ja dat weet ik
ronron1212
4 jaar geleden
Staat ook in de vraag Want door de nieuwe kleine ondernemers regeling doe ik geen btw aangifte meer volgend jaar.
Dit jaar: je moet de verlegde btw wel opgeven, maar je kunt deze aftrekken als voorbelasting.
Je betaalt dus uiteindelijk niets.

Volgend jaar: met ingang van 1 januari 2020 zal er een en ander gaan veranderen omtrent de KOR. De KOR zal vanaf die datum verder gaan onder de naam “Omzetgerelateerde vrijstelling omzetbelasting” oftewel OVOB.
De voorbelasting die door andere ondernemers in rekening wordt gebracht mag niet meer teruggevraagd.
Doe je dus inkopen uit het buitenland waarbij geen btw op de factuur staat vermeld én de btw is verlegd naar jou, dan moet je hiervan tóch een btw-aangifte doen. Je hebt geen recht meer op aftrek van de btw en de verlegde btw moet dan alsnog afgedragen worden aan de belastingdienst. Het is al bekend dat hierop gecontroleerd gaat worden.
SimonV