Als je belastingen betaalt, draag je dan ook bij aan de export van wapens voor oorlogen?

Ik had mijn vraag nog langer willen maken dan dat. Ik vroeg mij af welke 'slechte' (al is dat voor iedereen misschien relatief interpreteerbaar) doeleinden onze belastingen financieren.
Ik las bijvoorbeeld ook onlangs dat een islamitische school, waar haat tegen de nederlandse waarden werd verkondigd, ook overheidssteun had genoten. Ik hoor af en toe wel dergelijke verhalen waaruit blijkt dat het geld dat wij verplicht moeten afstaan gebruikt wordt voor doeleinden waar velen het helemaal niet mee eens zullen zijn.
Ik denk daarom vaak dat het belastingsysteem een grondige verandering nodig heeft, zodat het geld enkel besteed wordt aan doeleinden waar op zijn minst het merendeel van de burgers achter staan. Zo kan ik me niet voorstellen dat niet op zijn minst 99% van de bevolking schone energie boven vervuilende zou verkiezen. Niettemin blijft de olie-industrie in stand gehouden door economische belangen. Als de burger wérkelijk inspraak zou hebben zou men binnen enkele jaren kunnen op schone energie gaan leven lijkt mij.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

In een democratie heeft de burger echt inspraak: je kunt de volksvertegenwoordiging kiezen die het beste jouw mening deelt en dat in het parlement ook verdedigt.
Dat betekent niet dat de regering daarom volgens jouw inzicht handelt: de regering voert een beleid dat door minstens de helft van de volksvertegenwoordiging wordt ondersteund. En dat is ook waar de besteding van ons belastinggeld wordt bepaald.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik vraag me tegenwoordig elke dag af of er geen mogelijkheid zou kunnen bestaan om belastingen op die manier te gaan doen, dat ieder kan kiezen aan welk doel zijn belastinggeld wordt besteed. Dan zijn er heel vele opties bijvoorbeeld en kun je aangeven dat je aan dit, dat en dat jouw bijdrage wil toegekend zien. Het totaal te betalen bedrag blijft dus hetzelfde, alleen kies je dan zelf naar welk doel het gaat.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@Toverbol
Dat gaat toch niet werken.... Stel dat iedereen kiest voor een beter milieu. Wie betaalt dan de politie ? En het onderwijs ? En de dijkbewaking ? We hebben een regering gekozen die voor een goede verdeelsleutel zorgt. Ben je het niet eens met die regering, dan stem je op een andere. Krijg je de meerderheid mee, dan zal het beleid veranderen. Zo werkt het nou eenmaal. Overigens, ook het leger waar jij zo tegen lijkt is in ons belang. Zonder een goede verdediging zou een ander land hier zomaar de baas gaan spelen. Denk je dat die dan beter met onze belastingcenten om zullen gaan ? Schone energie, ja gráág. Maar het moet wel kúnnen. Er is nog lang niet voldoende capaciteit aan schone energie, noch in het netwerk om die te transporteren. Daar zijn investeringen, tijd en onderzoek voor nodig. Dat gaat niet van vandaag op morgen.
ronron1212
4 jaar geleden
@Toverbol alles moet betaald worden de ambtenaren de wegen de ziektekosten en nog zoveel andere zaken die van belang zijn voor de samenleving dus kiezen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oh dan heb ik een andere goede oplossing: het recht om gewetensbezwaarde te zijn voor bepaalde belastinggelddoeleinden.