Wij gaan samenwonen en hebben allebei een koophuis. Hoe wordt het leegstaande koophuis belast?

Wij gaan samenwonen en hebben allebei een koophuis. Hoe wordt het leegstaande koophuis belast? We willen nog niet verkopen, om een backdoor te houden als het samenwonen toch niet tot uiting komt. Zij en ik hebben allebei onze eigen hypotheek en dragen niets bij aan elkaars aflossing, opbouw en rente. Hierdoor hebben we ook geen recht op elkaars huis.

Kunnen wij allebei ons eigen huis in box 1 opgeven? Of verhuisd er ééntje naar box 3?
Zijn we fiscaal partners, ook in onze 'proef' periode?

Wat gebeurt er met één van beide huizen als wij wél fiscaal partners worden?

Groet,
Maarten.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.7K
Computoon
4 jaar geleden
Wat algemene info over fiscaal partner zijn: Voor fiscaal partnerschap geldt: 'je bent het of je bent het niet'. Je bent het automatisch vanaf het moment dat je met elkaar trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat. Je bent ook automatisch fiscaal partner als je met een andere meerderjarige een samenlevingsovereenkomst bij de notaris hebt afgesloten en ingeschreven staat op hetzelfde adres.
Deze drie gevallen werken ook terug naar een eerder moment dat jaar als je al op hetzelfde woonadres woonde. Ze gelden voor alle belastingen en zijn vermeld in artikel 5a van de Algemene wet inzake rijksbelastingen. Alleen voor de inkomstenbelasting gelden meer gevallen waarin fiscaal partnerschap ontstaat. Die beginnen allemaal met 'je staat op hetzelfde woonadres ingeschreven' + nog iets anders. Bijv.: samen een kind hebben of een kind van de ander erkend hebben of samen met de ander een bepaald huis in eigendom hebben wat jullie hoofdverblijf is. Zie artikel 1.2 van de Wet IB 2001.

Antwoorden (1)

1. Of je fiscale partner hebt, hangt af van diverse factoren (zoals inwonende minderjarige kinderen) die je niet noemt; je bent in ieder geval niet automatisch fiscale partner.
2. Je hebt geen recht op hypotheekrenteaftrek voor je oude huis, tenzij je het formeel te koop zet. Indien het te koop staat, heb je twee jaar recht op aftrek.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Helder. Thanks.
Alleen aftrek dus als het je hoofdverblijf is en dat is het dus niet. En los daarvan staat fiscaal partner zijn. Hartelijk dank.