Wat doet de prijs stijgen van biologische eieren per 10 van 2,95 naar nu 3,95 in ca. een jaar?

Alles wordt duurder dat is zo, maar is deze prijsstijging van zo'n 30% niet groot?
Biologische eieren zijn een euro duurder dan ca. een jaar geleden - van €2,95 naar €3,95, Wat kan de reden hiervan zijn?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

De marge op eieren van supermarkten en pakstations is sinds 2015 en ook na de fipronilcrisis gestegen. In de supermarkt blijft de eierprijs sinds de fipronilcrisis op een zeer hoog niveau, terwijl de eierprijs voor leghennenhouders sinds het voorjaar scherp gedaald is.
Het prijspeil af boerderij is na een stijging tijdens de fipronil crisis, tussen mei 2018 en september 2018 gedaald en krabbelt nu weer wat op. De marge voor pakstations en/of retail is discutabel. De ‘schade’ uit de fipronilcrisis wordt kennelijk gecompenseerd door pakstations en/of retailer.
SimonV
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Goeie vraag! Ik dacht altijd dat de prijs zo hoog was doordat er door de fipronilcrisis een tekort aan legkippen was ontstaan, maar de winstmarge is gewoon omhoog geschoten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Merci. Precies Simon, dat dacht ik al.
Omdat er meer BTW betaald moest worden hebben de verkopers/handelaren hun prijzen gelijk maar flink verhoogd en wij als consument kunnen niets doen.
Tenzij je in de gelegenheid bent om zelf naar de boer te gaan. Dat kan zeer gunstig uitpakken, tenminste mijn ervaring was dit wel destijds. Niet alleen met eieren trouwens, ook met groenten en piepers bv. Bij de boer zelf, niet in de plattelandswinkel waar de prijzen alweer deden denken aan grote kruideniers & co.