Ik wil graag de hypotheek op mijn naam zetten, kan ik reiskosten bij mijn brutoloon laten uitbetalen?

Ik betaal de hele hypotheek in mijn eentje, sinds we uit elkaar zijn, maar om de hypotheek op mijn naam te zetten, verdien ik net te weinig. Kan ik de reiskosten bruto uit laten betalen, zodat ik een hoger brutoloon krijg. Ik weet dat ik dan netto iets minder over hou, ik wil graag mijn huis behouden...

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Alles kan maar een verstandige werkgever gaat daar nooit in mee. Een hoger brutoloon -want dat is het gewoon- blijft tot in "eeuwigheid" meetellen voor procentuele loonsverhogingen. Dat kost de werkgever dus jaren extra geld.

Maar dat is nog niet alles. Door een hoger brutoloon moet hij ook meer premies betalen voor de werknemersverzekeringen en de Zorgverzekeringswet. En moet hij meer pensioenpremie afdragen. Je eventuele eigen bijdrage voor het pensioen wordt ook hoger.

Werkgevers zien altijd liever het omgekeerde: hoe kan ik brutoloon legaal omzetten naar nettoloon. Zo is er bij veel bedrijven aan het eind van het jaar de constructie dat een bruto eindejaarsuitkering deels omgezet kan worden naar nettoloon om een lage reiskostenvergoeding door het jaar heen op te trekken tot max. eur 0,19/km.
.
Als de werkgever mee zou gaan in je gedachte is hij dus (veel) meer geld kwijt dan het "kale" bedrag van wat nu de reiskostenvergoeding is.
Toegevoegd op 31 maart 2019 14:52: tekst
Computoon
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
https://www.raet.nl/hr-trends-en-themas/wet-en-regelgeving/uitruil-reiskosten