Als je minder dan 1345 btw hebt ontvangen, kun je dan wel btw terugvragen van investeringen?

Stel, je verdient €6400 excl. btw. Daarover heb je 21% btw gerekend, dus je hebt €1344 aan btw ontvangen. Dit is onder €1345, wat zou betekenen dat je deze btw niet hoeft af te dragen en dus totaal €7744 hebt verdiend. (na wat zoekwerk op de website van de belastingdienst heb ik dit kunnen concluderen).

Nu is mijn vraag: stel dat je in totaal voor €300 ex. btw (€363 incl. btw) investeert voor je bedrijf. Mag je dan die €63 terugvragen op een of andere manier? Of doen mensen dit alleen als ze boven de €1345 aan btw dreigen uit te komen? Ik vraag me dus af of je onder deze grens überhaupt zakelijke kosten mag maken waarover je geen btw hoeft te betalen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
LammertdeHaan
6 jaar geleden
Zoals in het reeds gegeven antwoord al valt te lezen kun je de KOR ook per kwartaal toepassen. Dan is het echter wel verstandig om het bedrag van de vermindering te berekenen conform het volgende voorbeeld. Aangifte omzetbelasting 3e kwartaal 5a Omzetbelasting (rubrieken 1 t/m 4) 889
5b Voorbelasting 73
5c Subtotaal (rubriek 5a – 5b) 816
5d Vermindering volgens de kleineondernemersregeling 816
Te betalen 0 De vermindering bereken je met de volgende formule:
2,5 x ((1.883/12 x aantal maanden)-bedrag van de omzetbelasting).
Verder uitgewerkt ziet dat er dan als volgt uit:
2,5 x ((1.883/12x9)-816) = 2669 Zolang 5c minus het bedrag van de vermindering negatief is kun je het bedrag van 5c invullen bij 5d. Met deze formule bereken je ook de gedeeltelijke vermindering tot een bedrag van € 1.883. De heffing van omzetbelasting en de vermindering kleineondernemersregeling gaan in de loop van 2020 volledig op de schop.
Meer informatie daarover bevat de volgende weblink:
https://www.rendement.nl/nieuws/id21022-nieuwe-kleineondernemersregeling-gaat-ook-voor-bv-gelden.html?a=a&utm_medium=Nieuwsbrief&utm_source=item_placeholder_block&utm_campaign=Fiscaal+prospect+week+15+2018 Lammert de Haan, fiscalist.

Antwoorden (1)

Dat zou te mooi worden.

Onder de eur 1345.-- te betalen btw kun je bij de Belastingdienst ontheffing vragen van administratieve verplichtingen.

Als je die ontheffing hebt gekregen, mag je geen btw meer op je eigen facturen vermelden, anders vervalt de regeling.

En ook geen btw meer in vooraftrek te nemen die op ontvangen facturen is vermeld.

Overigens is een bedrag van eur 300.- excl. btw geen investering maar een gewone kostenpost.
Toegevoegd op 08 april 2018 13:17: bron
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord! Het bedrag van €300 was ook maar een voorbeeld, maar ik snap je punt ;) De bron waarnaar je verwijst vermeldt de voor- en nadelen van de ontheffing. Is het dan niet verplicht om die ontheffing aan te vragen? Of hoeft dit bijvoorbeeld niet als je weet dat je in de toekomst wel boven de €1345 of €1883 zou uitkomen?
Computoon
6 jaar geleden
Je mag hem aanvragen (ben je in principe van de aangifteplicht af na goedkeuring) maar het hoeft niet. Op de bronsite is vermeld:De Belastingdienst vermeldt bij de regeling "ontheffing administratieve verplichtingen" dan ook: "Als u meer btw kunt aftrekken dan u over uw omzet moet betalen, kunt u het verschil niet terugkrijgen. Dit nadeel kan zwaar wegen als u grote investeringen doet." Dat zou een goede reden kunnen zijn om toch maar die btw-aangiften te blijven doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel voor je heldere uitleg! Ik vond daarnaast het volgende op deze website: https://www.mkbservicedesk.nl/6426/moet-als-kleine-ondernemer-btw-betalen.htm "Als het verschuldigde btw-bedrag kleiner is dan de voorbelasting (aftrek van btw die door andere bedrijven aan jou in rekening is gebracht), betekent dit een negatief saldo en dan mag er volgens de belastingdienst geen beroep gedaan worden op terugvordering." Oftewel: als je verschuldigde btw-bedrag €64 is, en (om bij het voorbeeld te blijven) koop je iets van €363 (dus €63 btw), dan is je verschuldigde btw-bedrag groter dan de voorbelasting. En dan zou je het wel terug kunnen vragen? Klopt dat? (Ik weet het, lastige vragen zo, maar ik zoek graag alles heel precies uit voordat ik het straks allemaal fout doe / dingen doe die helemaal niet kunnen ;) )
Computoon
6 jaar geleden
Je schrijft:
""Als het verschuldigde btw-bedrag kleiner is dan de voorbelasting (aftrek van btw die door andere bedrijven aan jou in rekening is gebracht), betekent dit een negatief saldo en dan mag er volgens de belastingdienst geen beroep gedaan worden op terugvordering."
Dat geldt bij toepassing van de kleineondernemersregeling (KOR). Als je die toepast, kun je geen btw-teruggaaf krijgen. Bij toepassing van de 'normale regeling' krijg je in zo'n situatie het btw-bedrag wel terug (er zijn wat regels voor) mits het terug te vragen bedrag minstens eur 50.- per kalenderjaar is of eur 400.- per kwartaal. Je geeft een voorbeeld:
"als je verschuldigde btw-bedrag €64 is, (...). En dan zou je het wel terug kunnen vragen? Klopt dat?"
Ja, dan wel. Zie echter https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/de_kleineondernemersregeling_ob2011z19fd.pdf, onderdeel 'Vermindering berekenen' voor het geval de KOR wordt toegepast. Er worden in die pdf ook twee rekenvoorbeelden gegeven.