Waarom wijkt mijn inkomen af van de gegevens op de vooraf ingevulde aangifte?

Ik heb alle bijgeschreven bedragen van 1 januari tot 31 december 2017 bij elkaar opgeteld, en kom bij meerdere werkgevers op een lager bedrag uit dan de vooraf ingevulde aangifte toont.
Kan dit betekenen dat mijn werkgever te weinig loon heeft uitgekeerd, waar dit wel is aangegeven bij de belasting? Als dit zo is dan ga ik mijn werkgever om een na-storting verzoeken! (In de bijgevoegde afbeelding zijn bedragen tussen haakjes negatief)

Picture for question
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3K
Ritsuka
6 jaar geleden
Je moet naar je ontvangen jaaropgave kijken, die heb je als het goed is gekregen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kijk eens op joow loonstroken. Daarop kan je precies zien hoe het traject naar het uitbetaalde salaris loopt.
Daar spellen vaak ook nog zaken een rol zoals b.v. Pensioen, verzekeringen, reiskosten, bijdrage collegiaal gebruik, ( ik heb gekozen voor een bijdrage aan een goed doel), etc
ronron1212
6 jaar geleden
Wat op de bank wordt bijgeschreven is netto bij de belastingdienst is het bruto

Antwoorden (1)

Je eigen berekening is fout.

Het fiscaal loon is het bedrag waarover de loonheffing berekend wordt. Dat fiscaal loon staat op de jaaropgave en moet ingevuld zijn op de vooraf ingevulde aangifte.

Dat fiscaal loon is dan weer gelijk aan het brutoloon + allerlei extra's als overwerkvergoedingen, bonussen, eindejaarsuitkeringen enz. Ook volgt (in principe) een bijtelling als je een auto van de zaak hebt. Het werknemers deel van het pensioen gaat eraf. Goed, als dat allemaal geplust en gemind is heb je het fiscale loon. Daarover wordt de loonheffing berekend, die ook op de jaaropgave staat en die ook vooraf ingevuld is. De hoogte van de loonheffing hangt o.a. af van het feit of er sprake is van arbeidskorting ja of nee. Staat ook op de jaaropgave.

Het nettoloon is niet relevant voor de belastingaangifte. Je kunt die aangifte zien als een machine waar je al je fiscale inkomen in gooit. Aan de hand daarvan (en eventuele bijzonderheden) berekent de machine hoeveel belasting verschuldigd is. De belasting die je al als een soort voorschot betaald hebt (de loonheffing die ingehouden is op je fiscale loon) wordt daarop in mindering gebracht.

Kortom, pak je jaaropgaven en vergelijk die met wat vooraf ingevuld is. Vergeet niet om eventuele bijverdiensten op te geven die de Belastingdienst wel wil weten maar die niet vooraf ingevuld zijn :-)
Computoon