Wat is belastingtechnisch voordeliger een tweede woning verkopen of verhuren?

Mijn moeder wordt binnenkort opgenomen in een verzorgingshuis. Hierdoor komt haar koopwoning leeg te staan. De opname heeft straks een hogere eigen bijdrage tot gevolg. Wat zou ik kunnen doen om dit te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.3K
ronron1212
6 jaar geleden
Niets ze zal moeten betalen.

Antwoorden (2)

verstandiger lijkt het mij om te verhuren, dit meerbedrag dekt geheel of gedeeltelijk de eigen bijdrage.Ga je verkopen dan stijgt het eigen vermogen van je moeder en houd je er denk ik nog minder aan over.Ik weet niet tot hoever terug in de tijd een recent opgebouwd vermogen onder een vrijstelling valt, maar de wetgever wil natuurlijk juist voorkomen dat een huis nog snel verkocht wordt om zo "voordeliger" uit te zijn, Jouw moeder zou natuurlijk nog een.( beperkte) tweede hypotheek kunnen opnemen en dat (semi) legaal kunnen wegwerken om tenminste nog iets te kunnen overhouden.Schenkingen aan de kinderen kunnen ook nog voor een lichte daling van het eigen vermogen zorgen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
fisbel
6 jaar geleden
U schreef:
Ik weet niet tot hoever terug in de tijd een recent opgebouwd vermogen onder een vrijstelling valt, maar de wetgever wil natuurlijk juist voorkomen dat een huis nog snel verkocht wordt om zo "voordeliger" uit te zijn. Vrijstelling????
Er is alleen de algemene vrijstelling van € 30.000 p.p Snel verkopen om voordeliger uit te zijn - wat bedoelt u in vredesnaam hiermee?
--------------------------------------------------- U schreef:
Jouw moeder zou natuurlijk nog een.( beperkte) tweede hypotheek kunnen opnemen en dat (semi) legaal kunnen wegwerken om tenminste nog iets te kunnen overhouden. Een 2e hypotheek nemen op de woning? En dat wegwerken?
Abacadabra voor mij wat u hiermee wilt adviseren.,
Ter informatie: de woning blijft nog 2 jaar in Box 1 nadat moeder is ingeschreven op het adres van het verpleeghuis. (zie bron)

Pas na 2 jaar komt de woning in Box 3. Van belang voor een eventuele hypotheekrenteaftrek. Als de woning in 2018 verkocht wordt en er is overwaarde, het geld dat op de spaarrekening komt te staan, gaat de bijtelling inkomen vanwege vermogen pas in 2021 tellen. Peiljaar voor de te betalen eigen bijdrage is namelijk twee jaar eerder, dus 2019. Voor de eigen bijdrage 2021 telt het inkomen / vermogen van 2019 en 1 januari 2019 is de eerste peildatum van het vermogen.

Deze bijtelling inkomen wordt voor 2019 8% van het niet vrijgesteld vermogen. Stel dat er 2 ton niet vrijgesteld vermogen is, dan is de bijtelling inkomen 8% van 2 ton is € 16.000 (niet 12% zoals t/m 2018 - regeling is gewijzigd) Dit hogere inkomen zal een wezenlijke stijging betekenen van de te betalen Hoge Eigen Bijdrage.

De tweede optie is verhuren en niet verkopen.
Als u voor onbepaalde tijd (permanente verhuur) de woning zou gaan verhuren en later misschien toch de woning wilt verkopen dient u zich te realiseren dat een huurder veel rechten heeft als de woning verhuurd wordt. De huurovereenkomst kan dus niet zomaar worden opgezegd. De huurder kan bezwaar maken en heeft in principe recht om in de woning te blijven wonen. Het is aan te raden voordat er verhuurd wordt contact op te nemen met een financieel adviseur.

Een uitzondering bij verhuur kan gelden als er een tijdelijke huurovereenkomst is afgesloten. Overigens zijn de mogelijkheden voor een tijdelijk contract (bepaalde tijd) in de laatste 2 jaren verruimd.

De huuropbrengsten zijn belastingvrij. Maar de (hoge) eigen bijdrage blijft. Voor de bijtelling vermogen telt de WOZ-waarde van de woning. Bij verhuur met huurbescherming kan de zogenaamde leegwaarderatio toegepast worden. Dit is een vermindering op de WOZ-waarde. De hoogte van deze vermindering hangt af van de hoogte van de huur. (zie bron)

Wat u ook beslist: het is een keuze die gemaakt worden met voor beide opties voor- en nadelen. Ziet u het zitten te verhuren met de bijbehorende lusten (huuropbrengst) en lasten (gedoe met huurders, beheer van de woning) Of wilt u geen gedoe en gewoon de woning verkopen. Waarna altijd nog gedurende de komende jaren gekeken kan worden of het vermogen van moeder verminderd kan worden bijvoorbeeld door schenkingen aan kind of kinderen. (bijv. jubeltonschenking)
fisbel
6 jaar geleden
fisbel
6 jaar geleden
Eigen bijdrage: de bijtelling vanwege vermogen wordt vanaf 2019: +4% naast de gewone bijtelling van vermogen: vanaf 2017 variërend. Deze bijtelling was t/m 2018 + 8% naast de gewone bijtelling van vermogen
Zie: https://www.hetcak.nl/over/nieuws/2017/regeerakkoord-2017-veranderingen-eigen-bijdrage