Betaal ik belasting over een priveopname die ik doe vanuit mijn zakelijke rekening, zoja hoeveel is dit dan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
ronron1212
6 jaar geleden
Je betaald belasting over je winst.

Antwoorden (1)

Is het een eenmanszaak? Dan betaal je inkomstenbelasting over de boekhoudkundige winst en die wordt niet beïnvloed door prive-opnames of prive-stortingen. Dat betekent ook dat je geen "geld in de zaak kunt laten zitten" om er geen belasting over te betalen.

Is het een BV? Dan hangt het er van af. Een opname is dan te zien als loon, dividend of lening en afhankelijk van de situatie moet je daar mogelijk belasting over betalen. Overleg met je boekhouder hoe dit goed te regelen is.