wanneer is het huurwaarde forfait (eigen woning forfait) in de belastingwetten opgenomen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
ronron1212
6 jaar geleden
Het eigenwoningforfait is geregeld in artikel 3.112 van de Wet IB 2001.
fisbel
6 jaar geleden
De geschiedenis van het huurwaardeforfait c.q. eigenwoningforfait vindt u op Wikipedia:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Eigenwoningforfait
SimonV
6 jaar geleden
Gek genoeg staat in Wiki niet dat bij de invoering van de eigenwoningregeling van artikel 42a van de Wet IB 1964 met ingang van
31 december 1970
het huurwaardeforfait is ingevoerd.

Antwoorden (1)

De wetgever heeft bij de invoering van het huurwaardeforfait, zoals het eigenwoningforfait onder de Wet IB 1964 heette, in 1970 aanvaard dat zowel rekening moet worden gehouden met het beleggingsaspect als het bestedingsaspect. Daarom wordt een huurwaarde belast die lager is dan zou voortvloeien uit een louter in aanmerking nemen van het beleggingsaspect.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Een bron is soms wel handig: "Bij de invoering van de eigenwoningregeling van artikel 42a van de Wet IB 1964(39) is met ingang van 31 december 1970 het huurwaardeforfait ingevoerd. Door de eigenwoningregeling werden de voordelen uit eigen woning gerelateerd aan de waarde van de woning in het economische verkeer(40) en werden andere voordelen alsmede kosten, lasten en afschrijvingen niet in aanmerking genomen(41). In artikel 42a, eerste lid, van de Wet IB 1964 werd een tabel opgenomen waarin een met de waarde van de woning corresponderende huurwaarde werd vastgesteld. Het netto huurwaardeforfait bepaalde het nettovoordeel dat in aanmerking werd genomen als voordeel uit eigen woning." http://www.wetboek-online.nl/jurisprudentie/ljnBA4678.html