Hoe trek ik de kosten voor verhuren koopwoning af bij mijn aangifte?

Ik heb een koopwoning die ik verhuur, terwijl ik zelf in een huurwoning woon. Hierdoor is mijn renteaftrek van de hypotheek niet meer aftrekbaar. De inkomsten uit mijn woning geef ik netjes op. Nu begrijp ik mijn vve kosten, verzekeringen en kosten die ik uitgeef om te woning te kunnen verhuren wel mag aftrekken bij mijn inkomstenbelasting. Ik kan niet zo snel vinden waar ik dit kan doen.

1.Waar kan ik deze kosten/posten opvoeren dan?

2. Op de website van de belastingdienst lees ik dat als ik mijn 2de woning verhuur (een 2e woning is een woning waarvan u de eigenaar bent, maar waarin u niet woont. ), wel vermogenbelasting moet betalen maar de inkomsten niet hoef op te geven. Doe ik het al die tijd dan verkeerd?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/interneteconomie/ik-verhuur-mijn-huis/verhuur-2e-woning

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (1)

U heeft uw aangiften op het punt van verhuur woning inderdaad verkeerd ingevuld. De link van de Belastingdienst geeft de goede informatie. Uw 2e woning is een woning die in Box 3 valt. In principe betaalt u over de (WOZ) waarde van de woning Box 3 belasting. Een hypothecaire schuld kunt u aangeven in de VIA (of is al automatisch ingevuld) en in mindering brengen op de waarde van de woning. Huuropbrengsten zijn in uw situatie dus niet belast.

Let op: De WOZ-waarde kan minder zijn als de huurder van uw woning huurbescherming geniet. In het programma kunt u dit aangeven. De verminderde WOZ-waarde wordt door het programma automatisch berekend en is afhankelijk van de hoogte van de ontvangen huur.

Voorbeeld: WOZ-waarde is € 200.000 De ontvangen huur per jaar is € 12.000 Dit is 6% van de WOZ-waarde. In de tabel van de link hieronder is de zogenaamde leegwaarderatio te lezen, dat is een percentage van de WOZ-waarde van de woning. Bij 6% hoort een leegwaarderatio van 73% van de WOZ-waarde. U hoeft in de aangifte dus maar 73% x € 200.000 is € 146.000 als waarde van de woning aan te geven.

Nu de vraag hoe u de foutief ingevulde aangiftes kunt corrigeren. Correctie kan tot 5 jaar terug, dus t/m 2012. Vanaf 2013 bestaat het online systeem, in 2013 als proef. U doet binnen het systeem als het ware opnieuw aangifte, maar nu met de juiste gegevens. De Vooringevulde Gegevens zijn in het online systeem beschikbaar. In de latere jaren 2014 c.q. 2015 en 2016 is te klikken op: wijzigen aangifte. U krijgt dan uw oorspronkelijke aangifte en deze kunt u wijzigen. Waarschijnlijk heeft u ook nog papieren prints van uw aangifte. Zodat het corrigeren van de aangiften gemakkelijker is.

N.B: voor de jaren 2012 t/m 2014 was het download Easytax programma het systeem. Bekend van de icoontjes op het bureaublad. Per jaar kunt u deze jaren aanvinken op het bureaublad en corrigeren.

Tenslotte: de gecorrigeerde aangiftes opnieuw versturen. In principe volstaat dit, ook als de aangifte definitief is. De gecorrigeerde aangifte heet dan een verzoek tot ambtshalve vermindering aanslag, maar wordt als bezwaar behandeld. Eventueel kunt u op papier nog een toelichting aan de Belastingdienst sturen met daarin uitleg waarom u de aangifte heeft gecorrigeerd. Meestal komt er binnen ca. 2 maanden bericht van de Belastingdienst. Vaak alleen maar met een nieuwe definitieve aanslag met extra belastingteruggave en verder geen papieren mededelingen.
fisbel
6 jaar geleden
fisbel
6 jaar geleden
Ik heb even gekeken in uw historie en kwam tot het opmerkelijke feit dat drie jaar geleden ook de huuropbrengsten (van moeder) ter sprake zijn geweest. Dit in uw vraag: Als ik mijn koopwoning met mijn moeder ......zodat ze geen ander adres hoeft te zoeken mag zij dan wel huurtoeslag? Zie hieronder meer info (belastingdienst) Ik heb toen letterlijk het volgende antwoord op uw vraag gegeven (laatste deel antwoord): "uw idee dat de betaalde huur inkomen is is onjuist. Huuropbrengsten zijn onbelast. Uw woning komt immers als u daar niet meer woont in Box 3 terecht. U hoeft dus geen belasting over de huuropbrengsten te betalen." En 3 jaar later vertelt u doodleuk dat u de inkomsten uit uw woning netjes opgeeft ????? (......) Leest u a.u.b. de antwoorden op uw vorige vragen nog eens goed door!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Huuropbrengsten zijn wel wel belast. Alleen via verborgen als 4% van de waarde van het huis.
fisbel
6 jaar geleden
@carsrac:
U verwart een paar zaken. 4% van de WOZ-waarde woning box 3 wordt imaginair als inkomen bijgeteld (minus hypothecaire schuld) Voorbeeld: WOZ-waarde woning is € 200.000 Hypotheek is € 120.000 Er is in dit voorbeeld 4% x € 80.000 is € 3200 inkomensbijtelling. Deze bijtelling inkomen heeft gevolgen voor de toeslagen (minus huurtoeslag uiteraard)
De inkomensbijtelling heeft ook gevolgen als er een Eigen Bijdrage aan het CAK te betalen is. De inkomensbijtelling wordt hier zelfs 12% van € 80.000 dus € 9600 N.B: in het voorbeeld hierboven is geen rekening gehouden met het vrijgesteld bedrag.
N.B: 4% inkomensbijtelling box 3 wordt vanaf 2017 een variërend percentage van 2,871% tot 5,39%, afhankelijk van de hoogte van het vermogen. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/belasting_betalen_over_uw_vermogen/grondslag_sparen_en_beleggen/berekenen_belasting_over_uw_inkomsten_uit_vermogen_vanaf_2017 ------------------------------------------------------- Nu de huuropbrengsten. Als deze 'penningen' op bijvoorbeeld een spaarrekening terecht komen en per 1 januari van het volgend jaar nog steeds op de spaarrekening staan, heeft het hogere vermogen inderdaad (enige) invloed op de te betalen belasting box 3. Stel: vanwege de huuropbrengsten is het vermogen € 10.000 hoger. De te betalen belasting over € 10.000 is (belast met het laagste tarief van 2,871%) dus € 287 Dus € 9713 blijft over! De evtl. toeslagen worden lager.