Waarom betalen buitenlanders geen wegen belasting?

Vraag me af waarom in Nederland niet iedereen gelijk behandeld word iedereen moet toch wegen belasting betalen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.2K
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Vraag is niet te beantwoorden, omdat het uitgangspunt onjuist is.
Buitenlanders betalen wel degelijk wegenbelasting.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Buitenlandstoeristen die hier maar voor een week zijn betalen geen wegenbelasting, maar toeristenbelasting, luchtvaartbelasting, BTW, enz.

Antwoorden (2)

Motorrijtuigenbelasting betaal je in het land waar je woont. Als iemand uit Polen hier werkt maar niet woont zal deze dus geen motorrijtuigenbelasting hoeven te betalen hier. Zo hoef jij ook geen motorrijtuigenbelasting te betalen als jij in Antwerpen een baan vindt (en in Breda woont) en je meer kilometers maakt over de Belgische wegen dan de Nederlandse. Op het moment dat het woonadres van de Poolse man onder een Nederlandse gemeente valt zal ook deze hier wegenbelasting moeten gaan betalen, en zelfs zijn kenteken om moeten laten zetten naar een Nederlands kenteken.

Buitenlanders zullen dus ergens anders "wegenbelasting" betalen.
6 jaar geleden
Dit heeft te maken met verdragen ter voorkoming van dubbele belastingen. In theorie kun je gebruik maken van alle wegen in de wereld, maar je maakt in de praktijk alleen gebruik van de wegen waar je werk en/of woont. Voor de twijfel gevallen, dus de poolse arbeider die de poolse nationaliteit heeft en een pools kenteken op zijn poolse auto, maar in Nederland werkt en woont. Dient er iets geregeld worden om te voorkomen dat de pool betaald voor poolse wegen die hij niet gebruikt omdat hij 6 dagen per week heel hard hier werkt om zijn ouders, kinderen, buren en rest van zijn poolse dorp te onderhouden. Nu ken ik het verdrag niet tussen polen en nederland, dus ik zou in dit geval niet weten waar deze pool wegenbelasting moet betalen. Je kunt maar in een land wegenbelasting betalen. En polen wil graag dat alle polen waar dan ook in de wereld in poolse inkomsten belasting betalen. Maar nederland wil graag dat alle gebruikers van de nederlandse wegen hier wegenbelasting voor betaald, maar je krijgt niet altijd wat je wil. Daarom betalen buitenlanders die hier op vakantie zijn of hier werken geen wegenbelasting.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
Dit heeft te maken met verdragen ter voorkoming van dubbele belastingen. Kan je zo'n verdrag noemen bij naam? "Nu ken ik het verdrag niet tussen polen en nederland, dus ik zou in dit geval niet weten waar deze pool wegenbelasting moet betalen." Dat komt omdat dat verdrag niet bestaat.
Als de Poolse man in Nederland woont en daar ingeschreven staat en een voertuig heeft waar je motorrijtuigenbelasting over moet betalen dan moet hij dat aan de Nederlandse staat afdragen. Woont hij in Polen en is hij daar ingeschreven dan in Polen. Zo simpel is het.