Volkomen legaal recht op kinderopvangtoeslag?

Stel: je werkt één dag in de week 'wit' op een loonlijst, en vier dagen 'zwart'. Kunnen de kinderen dan volkomen legaal vijf dagen op de creche en ontvang je daaraan gerelateerd dan óók over vijf dagen kinderopvangtoeslag? (voor alle duidelijkheid: ik begrijp wel dat die vier dagen 'zwart' niet legaal is)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, de belastingdienst stelt als voorwaarde voor kinderopvangtoeslag dat je werkt (en eventueel je partner). Zij vragen niet hoeveel dagen je werkt. Als jij dus je kinderen 5 dagen per week naar de creche stuurt terwijl je maar 1 dag werkt, mag dat en krijgt je daarvoor de toeslag. Dat je die andere dagen zwart werkt vind ik niet netjes, maar het staat er buiten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja.
Om kinderopvangtoeslag te krijgen, moeten u en uw eventuele toeslagpartner allebei werken. U kunt de toeslag ook krijgen als u niet werkt, maar een opleiding volgt of uw kansen op werk vergroot door bijvoorbeeld een re-integratietraject te volgen via UWV of de gemeente. Verder moet uw kind naar een geregistreerde kinderopvanginstelling gaan.
Voor meer in formatie: zie bron