kan de belastindienst de helft van je huis verkopen?

Huis is op naam van mij en dochter 50%. Mijn dochetr heeft een schult van +/- 3000. vanaf 2012

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De belastingdienst kan niet de helft van een huis verkopen. De belastingdienst kan ook niet voor de helft beslag leggen op een 'eenheid' van een ondeelbaar onroerend goed.Waar zou de grens getrokken moeten worden? Voor de Belastingdienst bij beslaglegging en bij verkoop door de Belastingdienst voor de koper??
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het zit echt in het vage hoek, theoretisch kan het, maar praktisch is het niet om een tot de stap over te gaan om een huis te verkopen voor 3000 euro schuld. Maar in het extreme geval dat het eigendom van het huis en de belastingschuld de enige zaken op de balans staat, dan ik wel voorstellen dat de belastingdienst hun schuld gaat innen via het huis. Maar alleen als er geen enkele beweging is de dochter en geen enkele andere redelijke alternatief is.

Antwoorden (1)

Ja, dat zou in principe kunnen, al haalt de Belastingdienst zich niet snel zoiets op de hals voor zo'n bedrag. In elk geval is het niet mogelijk om onder beslag uit te komen door een deel van roerend of onroerend goed in eigendom te geven aan iemand anders.

Als een aanslag niet wordt betaald en er is geen regeling te treffen, dan kan de Belastingdienst invorderingsmaatregelen nemen. Dat heeft een heel traject van herinneringen en dwangbevelen. Uiteindelijk kan de belastingdeurwaarder nog met een bevel tot betaling komen en daarna beslag leggen op haar bezittingen. Na beslaglegging kan verkoop volgen. Het gaan dan al snel over meer dan de schuld alleen, want alle kosten van het invorderingstraject komen voor rekening van de schuldenaar en dat kan snel oplopen.

Beslag leggen en verkopen kan ook met een huis. Zelfs met een half huis. Het verkopen daarvan is echter uitermate onpraktisch. Aan de andere kant levert een dergelijk beslag allerlei problemen op voor jou, want jij kunt jouw helft van de woning dan ook niet verkopen. In theorie kan de Belastingdienst via rechter proberen de hele woning te verkopen, dus jou te dwingen mee te werken. In de praktijk zal een verkoop niet snel gebeuren, maar zou ik er alles aan doen om de schuld zo snel mogelijk te laten betalen en verdere (kostbare) invorderingsmaatregelen te voorkomen.