Moet ik belasting betalen over cryptocurrency als minderjarige?

Ik ben nu 16 jaar en ik wil me graag meer verdiepen in cryptocurrency.
Nu ben ik bang dat áls ik een keer veel winst zal maken, ik bezig ben met zwart geld, en ik het risico loop op grote problemen.

Moet ik belasting betalen als 16 jarige?
Komen er nog andere dingen bij kijken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4K

Antwoorden (3)

Over beleggingswinsten hoef je geen inkomstenbelasting te betalen, ook niet als minderjarige. Let wel op dat je aan kunt tonen dat je het geld met beleggen hebt verdiend, anders kan de Belastingdienst achteraf mogelijk beweren dat er sprake was van zwarte inkomsten en alsnog een aanslag inkomstenbelasting plus boete opleggen.

Vermogensbelasting oftewel vermogensrendementsheffing komt wel in beeld. Je ouder(s) moet(en) het vermogen van minderjarige kinderen meetellen in het berekenen van het totale vermogen. Komt dat boven een bepaalde grens uit, dan moeten ze daar vermogensrendementsheffing over betalen.

Let op: de koersen van cryptocurrency kunnen sterk schommelen. Je kunt in korte tijd winst maken, maar ook in een korte tijd al je geld kwijtraken. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Weet waar je aan begint.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je betaalt belasting over vermogen, dus plat gezegd de waarde van je beleggingen op 1 januari . Dus een deel van het verdiepen in cryptocurrency betekent ook hoe de waarde geschat moeten worden volgens de belastingdienst.

Een ander feitje is dat gaat om minderjarige. Het vermogen van de minderjarige wordt opgesteld bij de ouder(s). Dus dan is het antwoord simpel. De minderjarige betaalt geen belasting, dat doet de ouder van de minderjarige.

Ook is het nog de vermogenstoets, dus als je onder deze grens blijft, dan hoef je geen belasting betalen over het vermogen en ook niet over het cryptocurrency deel van het vermogen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In principe betaal je belasting over jouw vermogen en dus ook cryptocurrencies en andere beleggingen (in de bijlage vind je meer info hierover). Echter gaat het hier om een minderjarige. Volgens diverse instanties is het beleggen door kinderen tot 18 jaar verboden (niet handels bekwaam). Het is wel mogelijk om jouw ouders voor jou te laten beleggen. Dan zijn zij ook verantwoordelijk voor de belastingaangifte.
een jaar geleden