Wat is de (minimale) waarde van het huis van mijn moeder als ik deze zelf wil kopen, zonder dat het onder de erfrecht valt?

Toegevoegd na 3 minuten:
Kan iemand mij een antwoord geven op de volgende situatie:
Bij deze wil ik u een situatie voorleggen, waarvan ik graag een antwoord op mijn vraag wil hebben:
De huidige situatie: ik ben (enig kind) en mijn moeder (77jr.) woont in een huis alleen (mijn vader is inmiddels overleden) het huis van mijn moeder is hypotheekvrij.
Het huis van mijn moeder heeft een WOZ-waarde van € 207,000,- (is ook de geschatte waarde)
Nu wil ik het huis van mijn moeder overkopen met eigen financiële middelen, mijn moeder blijft na de verkoop van het huis gewoon in het huis wonen, en zal mijn per maand huur gaan betalen.
Mijn vraag is: wat is de (minimale) waarde van de woning, die ik voor het huis mag betalen (in bewoonde staat dus), zonder dat er sprake is van een schenking?
Ik hoor graag van u,
Groet,
Frank.

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik koop dus het huis in bewoonde staat, dit heeft schijnt effect op de verkoopwaarde

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
14.9K

Antwoorden (2)

Er is geen "minimale waarde". Het huis moet worden getaxeerd. Afhankelijk van de leeftijd van moeder is de waarde in bewoonde staat volgens de bron 60 tot 80 procent van de leegwaarde in onbewoonde staat. Raadpleeg een notaris.

"Verkopen woning onder voorbehoud van huurrecht
In dit geval verkoopt u uw woning als eigenaar en wordt u de nieuwe huurder van het pand. Het voordeel van deze manier van overdracht van het huis is dat:

    U bij de bepaling van de koopprijs mag uitgaan van de woning in bewoonde staat. Dat betekent een lagere koopprijs en daarmee een direct voordeel voor uw zoon of dochter. Afhankelijk van uw leeftijd bedraagt de waarde in bewoonde staat 60% tot 80% van de leegwaarde in onbewoonde staat.;
    U niet hoeft te verhuizen, maar lekker in uw woning kunt blijven wonen;
    U gebruik kunt maken van de jaarlijkse vrijstellingen om te schenken;
    U niet meer het onderhoud van de woning te hoeft betalen noch de belastingen voor eigenaars van woningen.

Het voordeel van de lagere koopprijs is een voordeel voor uw kind. Wat een redelijke prijs is, laat u het beste via een taxatie bepalen. Vervolgens kunt u ervoor kiezen dat uw kind of kinderen de koopsom gedeeltelijk schuldig aan u blijven, waardoor ze via jaarlijkse schenkingen relatief goedkoop in het bezit van de woning kunnen komen. U kunt uw kinderen wel om een rentevergoeding vragen die u vervolgens weer kunt verrekenen met de huurprijs die u gaat betalen. Een renteloze lening is niet aan te raden, omdat de belastingdienst dat als schenking ziet. U blijft in de woning, maar als u de woning zou verlaten kan de woning door uw kind voor de leegwaarde worden verkocht. Als u komt te overlijden terwijl u nog in het door u gehuurde huis woont, maakt het verkregen deel van het huis geen deel uit van de erfenis. Dat is anders bij verkoop onder behoud van het vruchtgebruik."
Computoon
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Alweer zo'n goed antwoord. PLUS
Ik zou het huis eerst laten taxeren door een erkende makelaar.
Daarna zou ik het huis kopen met vruchtgebruik voor je moeder.
Er van uitgaande dat je moeder nog wel 20 jaar kan leven zou
ik 20 jaar maal € 800 p maand fictieve huur er van af trekken.
En je moeder vragen gebruik te maken van het belastingvrij schenkingsrecht.