Is er een kans dat ik volgend jaar mijn zorgtoeslag terug moet betalen? (zie uitleg)

Mijn situatie was eigenlijk altijd heel eenvoudig. Ik woonde bij mijn ouders in, en werkte in loondienst. Mijn loon was nooit zo heel hoog, dus ik hoefde nooit zorgtoeslag terug te betalen.

Nu in 2017 is mijn situatie gewijzigd. Mijn vriend is ook bij mijn ouders komen inwonen. We hebben samen bij mijn ouders t/m eind maart 2017 ingewoond. Nu zijn we sinds maart al weg daar, maar verblijven op bungalowparken, huren onder, etc. Wij staan echter nog steeds officieel ingeschreven op adres van mijn ouders.

Zelf werk ik niet meer in loondienst. Mij vriend staat geregistreerd bij de Kamer van Koophandel als ondernemer. Ik heb officieel geen inkomen (ik help mijn vriend natuurlijk veel mee met administratie e.d., maar heb geen eigen inkomen). Mijn vriend heeft enkel inkomen vanuit zijn onderneming; hij werkt niet in loondienst. Ik ontvang maandelijks zorgtoeslag.

Ik weet nog niet wat het inkomen van mijn vriend over 2017 gaat zijn, maar stel dat dat vrij hoog is, is er dan een kans dat omdat hij goed verdiend heeft, ik mijn zorgtoeslag over 2017 moet terugbetalen in 2018?
En zou er nog een verschil zijn voor ons of wij beide ingeschreven staan bij mijn ouders, of dat wij beide ingeschreven staan in een eigen woning?
Wij zijn nergens geregistreerd als koppel, wij hebben geen samenlevingscontract of iets dergelijks.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
6 jaar geleden
Er is altijd een kans, je hebt spaargeld voor dit soort dingen als het goed is.
MarBet
6 jaar geleden
Volgens mij niet, want dan moet hij je toeslagpartner zijn. Als jullie geen geregistreerd partnerschap hebben en niet samen eigenaar zijn van een woning, is hij niet jou toeslagpartner en heeft zijn inkomen geen invloed op jou toeslagen. Maar ik zit er niet zo goed in, dus durf het niet met zekerheid te zeggen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank MarBet, ik had inmiddels zelf ook een rekenhulp voor toeslagpartner gevonden, en ik kwam zelf ook uit op dat mij vriend en ik geen toeslagpartners zijn. Ik hoop dat het klopt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Ritsuka, als ik het terug zou moeten betalen, dan zou dat heus geen groot probleem zijn, maar zelf hou ik altijd wel van zoveel mogelijk voorspelbaarheid. En mij lijkt dat dit wel iets is, dat gezien alle gegevens bekend zijn, met enige zekerheid voorspeld zou kunnen worden.
Inekez1
6 jaar geleden
Als jij en je vriend voor de belastingdienst geen fiscale partners zijn, hoef je het niet terug te betalen. Maar als je vriend een goed inkomen heeft en jij niet, kan het financieel wel eens veel voordeliger zijn om wel fiscale partners te worden. Je zorgtoeslag raak je dan kwijt, maar daarvoor in de plaats zou wel eens een behoorlijk bedrag aan algemene heffingskorting kunnen komen. Die kun jij (jullie) dan in mindering brengen op de door jouw vriend te betalen belasting. Als jij geen inkomen hebt, kun je niet de heffingskorting voor je eigen aangifte gebruiken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oh dat is een goede tip, bedankt Inekez1
tinus1969
6 jaar geleden
Aangezien je vriend niet je toeslagpartner is, maak ik me wat dat betreft geen zorgen. Maar het feit dat je officieel bij je ouders woont, terwijl je feitelijk ergens anders woont, is een vorm van fraude. Dat kan vervelende problemen geven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is niet dat ik niet aan de belastingdienst wil doorgeven of zo als ik verhuisd ben, Tinus1969. De reden is puur dat het een noodsituatie was, wij moesten een plek hebben om te wonen.
Sociale huurwoning= lange wachtrijen
Particuliere huur= kunnen aantonen dat je een goed maandelijks inkomen hebt.
Dat hadden wij toen nog helemaal niet, veel te onregelmatig. Dus hebben wij het via bungalowparken en het onderverhuren van een studentenkamer gedaan, omdat je daarvoor geen kwalificatieisen hebt. Je moet ergens heen..
Maar nu het langzaam aan beter gaat met mijn vriend zijn bedrijf, zijn wij wel van plan om officieel te gaan huren en ons uit te gaan schrijven bij mijn ouders hoor.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je ergens samenwoont, ben je volgens de Belastingdienst automatisch fiscaal partner, ook al heb je geen samenlevingscontract.

Antwoorden (1)

Het is een nogal onduidelijke situatie.
Ik denk dat het onderhuren wat je noemt en het nog steeds ingeschreven staan bij je ouders wel eens een bezwarende factor zou kunnen zijn. Er moet toch een reden zijn om zo meer uw woonsituatie om te gaan??
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
fisbel
6 jaar geleden
Onderhuren of zelfstandig wonen maakt hier voor de zorgtoeslag niets uit. Of er recht is op zorgtoeslag is uitsluitend afhankelijk van het verzamelinkomen van Lotte18. Hierbij aannemende dat er geen sprake is van toeslagpartnerschap met de vriend.