Mag mijn dochter onbetaald helpen?

Mijn dochter doet wel eens, uit zichzelf, wat randzaken bij ons. Denk aan doekje over de tafel, glazen spoelen, worst/kaas snijden. Zij krijgt daar geen opdracht toe, is vrij om te gaan en staan waar ze wil, wordt ook niet betaald.

Wij hebben een eenmanszaak, waar licht alcoholische drank geserveerd mag worden. Mijn dochter komt zelf niet in "contact" met alcohol, dwz ze bedient niet, ze tapt niet, ze verkoopt niet. Kortom heeft nooit alcohol in haar handen.

Twee vragen:
1.Mag je eigen kind onbetaald meehelpen als dat eens zo uit komt?
2.Mag je eigen kind, dat nog net geen 16 is, meehelpen als ze zelf niet met de alcohol in aanraking komt? Als ze dus alleen kaas/worst snijdt, koffie zet, tafels schoonmaakt, glazen spoelt.

Ik weet dat gewoon personeel 16 moet zijn om met alcohol te mogen werken. Maar ze werkt niet MET de alcohol. Ik weet ook dat er voor eigen kinderen, die niet betaald worden, andere regels gelden. Vrienden van mij mogen hun kind in een winkel al van heel jong laten helpen, onbetaald. Maar dat is een supermarkt.

Hoe zit dat in onze situatie?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik wil me nergens tegenaan bemoeien, maar waarom zou je je dochter niet gewoon wat betalen voor haar hulp in de zaak? Helemaal als ze dat vrijwillig doet. Een puber die uit zichzelf haar ouders helpt is vrij uniek en mag best beloond worden.

Antwoorden (2)

Kinderen van 15 jaar mogen (hulp)werkzaamheden in de horeca uitvoeren, zoals helpen bij het bedienen in een kantine of restaurant. Als er alcohol wordt geschonken, mag een kind van 15 jaar daar niet werken, dus ook niet als het kind zelf niet direct in aanraking komt met de alcohol.

Toegevoegd na 11 minuten:
Om op je andere vraag terug te komen: een eenmanszaak mag niet werken met onbetaalde krachten (vrijwilligers); ook al gebeurt dat in de praktijk wel. Je kind is als onbetaalde kracht ook niet verzekerd voor ongevallen op de werkplek. Het kind kan meewerken op basis van een arbeidsovereenkomst of fictieve dienstbetrekking, maar dan moet er wel loon worden betaald. Voor meewerkende kinderen heeft de Belastingdienst vereenvoudigde regelingen voor aangifte van de loonheffing. Uiteraard gelden de gebruikelijke regels voor het minimumloon.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is een uitzondering voor familieleden en familiebedrijven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@carsrac bron?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zie mijn toevoeging op mijn antwoord. Maar voor geval dat mijn antwoord wordt verwijderd hier de bronl. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jongeren-en-werk/vraag-en-antwoord/welk-werk-mogen-kinderen-van-13-en-14-jaar-doen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@carsac uit die bron (notabende bijna dezelfde als die ik gaf) blijkt niets van de door jou genoemde uitzondering. Het is een pagina over 13 en 14 jarigen, terwijl het hier een 15 jarige betreft (zoals in mijn link).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Nick @carsrac kan je ook even de exacte zin pasten, want ik snap ook niet waar je het over hebt.
Ja, ze mag helpen onder het gezag van de ouder. En zelfs als zij er voor betaald wordt, dan nog wordt het inkomen opgeteld bij het inkomen van de ouder. Het is broekzak, vestzak.

Gezien de leeftijd, gaat school voor, dus de dochter mag niet helpen tijdens schooltijd of als het ten koste gaat van school.

Er wordt gesproken over eenmansbedrijf, maar het lijkt meer op een familiebedrijf. En bij veel eenmansbedrijven werkt de hele familie mee.

Toegevoegd na 34 minuten:
Het kantpunt is 15 jaar. Onder 15 jaar, mag een kind helpen, maar is geen werknemer en mag ook niet ingezet worden als een werknemer en geld ook niet als een werknemer.
Een kind van 13 of 14 jaar mag niet werken in een ruimte waar alcohol wordt geschonken. Dus in dit geval wel achter de schermen en voordat tap of de wijnfles opengaat en/of de gasten binnen komen. De ene toezichthouder zal iets strenger in de leer zijn dan de anderen. Dus weet dat in eenmanszaak waar licht alcoholische drank geserveerd mag worden strict genomen geen kinderen onder de 15 jaar mogen helpen. Zie bron.

Het is afhankelijke van de situatie of tafels schoonmaken en glazen spoelen mag, want glazen en tafels zijn meestal in een ruimte waar alcohol wordt geschonken.

Het is het belang van het kind als de ouder sneller klaar is en meer tijd heeft om te helpen met huiswerk of om ouder te zijn. Vandaar de opmerking voor opening en na sluit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zou je de zinnen die je antwoord ondersteunen kunnen pasten? Ik lees:
"Verboden werkzaamheden
Kinderen van 13 en 14 jaar mogen niet:
werken in de horeca als daar alcohol wordt geserveerd." En lees daar niks over ouders die zouden moeten begeleiden noch iets over verschillende ruimtes. Ook 15 jarigen mogen niet werken in een plek waar (licht) alcoholische dranken worden geschonken.