Hoeveel procent belasting betaal je als student wanneer je net boven de belastingvrije grens verdient?

Ik las dat je met een jaarinkomen van +- 6000 euro geen belasting hoeft te betalen. Wat nu als je hier 500 euro boven zit? Betaal je dan gelijk +- 36% van 6500 aan belasting, of wordt dit anders berekend?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

Dit wordt anders berekend.

Ten eerste: van deze bijverdiensten moet je gewoon aangifte doen voor de inkomstenbelasting; dat je tot een bepaald bedrag mag (bij)verdienen zonder dat aan te geven is (simpel gezegd) een fabeltje.

Of je over je bijverdiensten inkomstenbelasting mag betalen hangt er vanaf. Je krijgt namelijk een aantal heffingskortingen en aftrekposten (welke dat zijn is afhankelijk van je situatie), waardoor je over de eerste zoveel euro effectief geen belasting hoeft te betalen. Als je in totaal 6.000 euro aan heffingskortingen/aftrekposten zou hebben, betaal je alleen over het bedrag daarboven inkomstenbelasting, dus in dit voorbeeld over 500 euro. De eerste belastingschijf is 36,55%, waardoor je in dit voorbeeld 182,75 aan inkomstenbelasting zou betalen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
fisbel
6 jaar geleden
Heffingskortingen worden, afhankelijk van de situatie (alleenstaand, AOW-gerechtigd, kinderen), automatisch toegepast. Aftrekposten niet: die heb je of die heb je niet: bijvoorbeeld zorgkosten, betaalde alimentatie, giften. De genoemde 'belastingvrije' inkomsten betreffen uitsluitend heffingskortingen. Het exacte bedrag is afhankelijk van AOW-gerechtigd zijn of niet en of de inkomsten bestaan uit inkomen uit werk (alg. heffingskorting + arbeidskorting) of pensioen (alg. heffingskorting, ouderenkorting bij een inkomen niet hoger dan € 36.000, evtl. alleenstaande ouderenkorting)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik begrijp dat als student ook AOW-gerechtigd zou kunnen zijn, maar die kans is wel zeer klein. Maar hypotheek aftrek of zorgkosten of studiekosten acht ik veel groter. Want je kunt studeren zonder dat je recht hebt op stufi.
Maar ook ik mis de aftrekposten in het antwoord..