Kom ik in aanmerking voor een teruggaaf ?

Ik werk 4 dagen van 36 uur(32 op contract) in een productiebedrijf en ik werk sinds kort 1 extra dag bij een ander productiebedrijf.
Bij mijn eerste baan krijg ik loonheffingskorting en bij mijn 2e baan niet. Nu hoor ik van diverse mensen dat ik aan het einde van het jaar waarschijnlijk veel terug krijg van mijn 2e baan maar aangezien ik bij mijn eerste baan eerst 5 dagen werkte en ik er maar 40 euro per week op achteruit ben gegaan toen ik die dag sopte met werken.
Nu vraag ik me af of ik in aanmerking kom voor een teruggaaf aangezien mijn gezamenlijke inkomen hetzelfde is als toen ik nog 5 dagen bij het eerste bedrijf werkte.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Denk het niet maar dat is zo moeilijk te zeggen want daar voor moeten we meer weten. Zoals inkomen en afdrachten.

Antwoorden (1)

Je hebt het kennelijk over het lopende jaar 2017.
Vraag volgend jaar een aangiftebiljet aan of vul er 1 in op proef. Dan zie je vanzelf of je moet bijbetalen of terug krijgt. Bij twee banen (baantjes) één met en één zonder loonheffing is er het risico, dat je moet bij betalen. Dat is moeilijk voorspelbaar in de loop van het jaar . Houd voor je zelf rekening met 15% bijbetaling over je tweede baan. Dan is der schrik achteraf niet zo groot. Dit is maar een niet onderbouwde optie hoor.
Je kunt de situatie ook afmeten op het voorgaande belasting jaar. Herreken je inkomen van 2017 voor een heel jaar naar 2016 en bekijk de uitkomst bij een proefaangifte.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vraagsteller heeft het over loonheffingskorting. Min is overigens niet van mij
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Klopt. Terechte opmerking. In de zin beginnende met 'Bij twee banen...spreek ik over loonheffing, dat moet zijn loonheffingskorting. Dat is op zich correct. Maar het risico van bij betalen zit er in.