Waarom krijgt een werkgever niet de volledige mobiliteitsbonus oudere werknemers als geen meerdere werknemers in dienst zijn?

Ik heb als eenpitter heel lang overwogen om iemand extra in dienst te nemen. Ik heb uiteindelijk besloten toch iemand in dienst te nemen en wel een oudere werknemer, zodat ik kon profiteren van de bonus op oudere werknemers, waardoor mijn loonkosten acceptabele werden. Helaas blijkt, dat je van de mobiliteitsbonus, niet het gehele bedrag kan ontvangen als je dus geen extra personeel hebt om de korting op te ontvangen.
Volgens mij is dit niet de bedoeling geweest bij het ontwerpen van de plannen om oudere werknemers weer aan werk te helpen. Als werkgever voel ik mij nu toch een beetje gepikt. Ik zit nu met hogere loonkosten, dan een werkgever die in dezelfde situatie verkeert, maar bijvoorbeeld al een werknemer in dienst heeft.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.ondernemersplein.nl/subsidie/premiekorting/

Antwoorden (1)

Dit lijkt me juist redelijk. Het is redelijk dat werkgevers premies afdragen voor de werknemers die bij hen in dienst zijn.

De mobiliteitskorting kan nooit hoger zijn dan de premies voor de werknemersverzekeringen die afgedragen moeten worden. Anders zou het in dienst nemen van een werknemer-met-mobiliteitsbonus neerkomen op gedeeltelijke sponsoring door het UWV.  Dat kan niet de bedoeling zijn van zo'n regeling.

De werkgevers die de volledige korting wel kunnen verrekenen (omdat ze meer werknemers in dienst hebben en/of hogere salarissen betalen) hebben hogere loonkosten. Het klopt dus niet dat je hogere loonkosten hebt dan zij.

Computoon
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.ondernemersplein.nl/subsidie/premiekorting/