Ik wil het huis van mijn moeder kopen en daar eenschuldbeketenid tegenover stellen. Hoe regel ik dit het beste?

Wat mag wel en niet van de fiscus? Welke waarde moet ik aanhouden? Hoe leg ik vast dat zij daar mag blijven wonen moet ik dan huur vragen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
jc54
7 jaar geleden
Dit soort zaken dient bij de notaris beschreven te worden. Waarschijnlijk vind je daar ook antwoord op je vragen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat Jc 54 aangeeft de notaris . Dan de waarde van het huis in verhuurde staat . Ps er zijn nu bedrijven ( dochters van banken ) die huizen van senioren opkopen de senior mag in blijven wonen tot dat hij zij nog leeft en betaald een lage huur . De opkoper betaalt vaak de helft van wat het leeg op de vrije markt zou opbrengen . De senior heeft heerlijk geld in zn handjes om uit te geven blijft in zn huis en kan mogelijk zorg inkopen .

Antwoorden (1)

Voor overdracht van de woning moet je beiden naar de notaris gaan. Je betaalt dan bij de koop 2 % overdrachtsbelasting. Voor je moeder gaat de eigen woning uit box 1 en voor jou komt deze in box 3. De schuldbekentenis moet een zakelijke rente bevatten, anders is er sprake van schenking. Als er hypotheek op de woning zit, moet deze ook eerst afgelost worden. Gezien het bovenstaande is het de vraag of het wel verstandig is om deze woning op je naam te zetten. Wellicht kan je moeder je ook jaarlijks het maximale belastingvrije bedrag van ca. € 5.300,= schenken. Jij leent deze terug tegen een zakelijke rente van 6 %. Na bv. 15 jaar wordt de schuld verrekend met de woning. Ik weet niet hoe oud jij bent en hoe oud je moeder is. Ben je tussen de 18 en 40 jaar dan kan je moeder eenmalig € 25.449 belastingvrij schenken (en door jou teruglenen). Ik ga ervan uit dat er niet voldoende cash is bij je moeder.