Ben ik verplicht een persoonlijke lening, die binnen 1 jaar is terug betaald aan te geven bij de belasting?'

Ik heb geen interesse in eventuele teruggaaf voor de gemaakte kosten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
ronron1212
7 jaar geleden
Je krijgt niets terug van een persoonlijke lening van de belastingdienst.
Cryofiel
7 jaar geleden
Een persoonlijke lening kan je vermogen verminderen. Dat heeft dus invloed op je belastingaangifte.
ronron1212
7 jaar geleden
Als je vermogen hebt waarom zou je dan lenen. Als het binnen het belasting jaar is afgelost is daar ook geen sprake van.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben bezig met de lening heeft geen betrekking op 2016. Maar begrijp ik goed dat als ik het binnen 5 maanden aflos ik het niet aan hoef te geven. de kredietverstrekker doet dat ook niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
m.a.w. als ik 2 januari 2017 een lening afsluit en deze in juni 2016 heb afbetaald ik geen aangifte hoef te doen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
sorry juni 2017
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar zit de pijn over het vermelden in de aangifte?
Heef de geldgever op papier geen geldmiddelen?
Cryofiel
7 jaar geleden
@ronron1212, er zijn genoeg redenen om te lenen terwijl je een groot vermogen hebt. Daar gaat de vraag echter niet over. @bmaqui, als de peildatum van 1 januari niet binnen die vijf maanden valt, is de lening niet van belang voor de belastingaangifte. Dus inderdaad, als je de lening op 2 januari afsluit en hem in juni afbetaalt, heeft de Belastingdienst er niets mee te maken.

Antwoorden (1)

De peildatum voor de belastingaangifte is 1 januari. Je zult dus bij de aangifte al jouw bezittingen en jouw schulden op 1 januari van het betreffende jaar moeten aangeven.

Of je de persoonlijke lening moet aangeven, en zo ja voor welk bedrag, hangt dus af van de vraag of je op 1 januari die lening had, en hoeveel schuld er toen nog open stond.

Voorbeeld: straks, ergens in het voorjaar van 2017, moet je aangifte doen over 2016. De peildatum is dan 1 januari 2016. Als jij op die datum nog een bedrag aan schuld open had staan, moet je die schuld aangeven.

7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Als je vermogen hebt waarom zou je dan lenen. Als het binnen het belasting jaar is afgelost is daar ook geen sprake van.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste Cryofiel, Dank voor het antwoord. Ik zou graag nog weten als ik op 2-1-2017 de lening afsluit en na een aantal maanden heb afbetaald, dan is er zowel op peildatum 1-1-2017 als op 1-1-2018 geen schuld. Dan hoef ik niks op te geven toch? of begrijp ik het verkeerd
fisbel
7 jaar geleden
@bmaqui / correctie c.q. aanvulling op het antwoord van Cryofiel: U hoeft met de persoonlijke lening niets te doen wat betreft de belastingaangifte. Er is fiscaal geen voordeel en er is ook geen nadeel m.b.t. de lening. Sterker: als u aangeeft minder dan € 25.000 vermogen te hebben (op peildatum 1 januari 2017) of € 24.437 (op peildatum 1 januari 2016) verschijnt er helemaal geen schermpje waarin de schuld vermeld kan worden. Als u wél vermogen hebt, dus meer dan € 24.437 (jaar 2016) of € 25.000 (jaar 2017) is het wél verstandig de lening op te nemen in de aangifte. De lening vermindert dan immers uw vermogen. Met als gevolg minder of geen belasting Box 3.
Cryofiel
7 jaar geleden
@ronron1212, jouw opmerking over het waarom van het lenen is niet relevant, daar wordt niet naar gevraagd. Jouw tweede opmerking over het aflossen binnen het belastingjaar is al duidelijk verwerkt in mijn antwoord.
Cryofiel
7 jaar geleden
@bmaqui, inderdaad. Een lening die niet bestaat op de peildatum(s) is voor de belastingdienst onzichtbaar (niets illegaals aan overigens, dit is gewoon hoe het werkt).
Cryofiel
7 jaar geleden
@fisbel, inderdaad, een lening is alleen van belang wanneer die het vermogen vermindert - en dat is alleen van belang wanneer het vermogen (zonder de lening) boven de vermogensrendementsheffingsgrens uitkomt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mag ik iedereen heel hartelijk danken voor de antwoorden. Ben erg geholpen, wat ik op de site van belasting niet vond vind ik hier wel. Super.
Cryofiel
7 jaar geleden
Graag gedaan!