Waterstofheffing en afvalstofheffing zitten nu in het servicekosten pakket maar de verhuurder wil dit veranderen, mag dit zonder onze toestemming?

Het zit zo, nu zitten de gemeentelijke belastingen (waterstof en afvalstof) in het servicekosten pakket, maar met ingang van het nieuwe jaar wil de verhuurder deze uit het pakket halen en daarvoor de servicekosten met €25 verlagen. Echter is dit volgens onze berekeningen nadelig voor ons en gaan wij er €10 maandelijks op achteruit.
Op de rijksoverheid staat dat het servicekosten pakket niet zomaar aangepast mag worden zonder toestemming van de huurder.
Wel staat in het contract: als door een wetswijziging het pakket niet meer klopt dit aangepast mag worden. Dit is volgens ons niet het geval.

Weten jullie dit?

Groetjes

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (2)

Waterstofheffingen bestaan niet. Je bedoelt waterschapsheffingen en afvalstoffenheffingen.

Gemeentelijke belastingen en waterschapsheffingen mogen nooit in de servicekosten zitten. Servicekosten betaal je voor een 'dienst' of levering. Bij zelfstandige woningen is het normaal dat de huurder zelf een aanslag van de gemeente en/of waterschap ontvangt. Alleen bij onzelfstandige woningen (bijvoorbeeld kamerbewoning of onderhuur) of zelfstandige wooneenheden zonder eigen huisnummer, komt die belastingaanslag bij de verhuurder. Die mag vervolgens de kosten wel bij de huurders in rekening brengen, voor zover het het deel betreft dat daadwerkelijk aan die huurders toegeschreven kan worden.

In feite bevat het bestaande huurcontract een constructie die niet is toegestaan. Dan lijkt het mij wel toegestaan om dat te veranderen. De servicekosten die nog blijven staan in het huurcontract moeten dan wel kloppen met wat daar daadwerkelijk voor geleverd wordt.
Het is een zeldzame situatie, waarover niet direct iets is terug te vinden op het internet. Neem (gratis en vrijblijvend) contact op met het Juridisch Loket om te vragen wat u het beste kunt doen.
7 jaar geleden
De huurder betaalt een vast bedrag aan waterschapsbelasting. U schrijft dat de waterschapsbelasting en de afvalstoffenheffing in het servicepakket zitten. Dit is echter niet toegestaan.

De waterschapsbelasting mag in de huurprijs zijn inbegrepen, maar dan dient dit in het huurcontract vermeld te worden. Is dit niet het geval dan dient u een aparte rekening te krijgen van het Waterschap.
De aanslag voor de afvalstoffenheffing komt op naam van de gebruiker van het pand. Rioolheffing en afvalstoffenheffing mogen worden doorberekend aan de verhuurder maar absoluut niet via de servicekosten. Dat zal een reden kunnen zijn dat de verhuurder nu komt met de mededeling dat het uit de servicekosten wordt gehaald.
Servicekosten zijn kosten die bovenop de kale huur van een woning komen. Bijvoorbeeld kosten voor schoonmaak, tuinonderhoud, stoffering en meubilering en de huismeester. Kosten voor nutsvoorzieningen zijn de kosten voor gas, water en elektriciteit waarvoor de huurder een eigen meter heeft. Daar zijn rioolheffing, afvalstoffenheffing en waterschapsbelasting geen onderdeel van.
Als de verhuurder zegt de waterschapsbelasting en de afvalstoffenheffing uit het servicepakket te halen dan dient hij de servicekosten dus te verlagen met de werkelijke tarieven zoals op bijgaand websites worden vermeld en niet uit de losse pols met € 25,-- per maand.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als de servicekosten apart in het huurcontract staan dan moet de hoogte en de samenstelling duidelijk zijn. De verhuurder moet de werkelijke servicekosten, gespecificeerd in rekening brengen en mag hier geen winst op maken. Deze rekening dient jaarlijks aan de huurder te worden overgelegd. Komt u er met de verhuurder niet uit, dan kunt u binnen twee jaar na het uitblijven van het kostenoverzicht de hoogte van de kosten aankaarten bij de Huurcommissie.
http://www.huurders.info/huurprijzen-en-woonlasten/servicekosten/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
"dan dient hij de servicekosten dus te verlagen met de werkelijke tarieven zoals op bijgaand websites worden vermeld en niet uit de losse pols met € 25,—per maand." Dat dacht ik eerst ook. Maar als de verhuurder destijds de kosten vanuit diezelfde losse pols had geschat op 25 euro per maand (en dus tot nu toe zelf het verschil voor zijn rekening nam), dan zou het reëel zijn om nu die verlaging aan te houden. Het gaat er denk ik dan om welk bedrag er aan servicekosten overblijft en of dat in overeenstemming is met hetgeen daarvoor geleverd wordt. Of, in het geval van woningsplitsing: eerst 2 zelfstandige wooneenheden op 1 huisnummer, waarvan beiden een deel van de aanslag betaalden. Als nu de woning is gesplitst met beide een eigen huisnummer en beide een eigen aanslag, dan gaan voor allebei de kosten omhoog. Twee aanslagen voor 1 persoonshuishouden kost meer dan 1 aanslag voor twee personen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor het door u geschetste probleem is een gang naar het Juridisch loket niet zinvol. Hebt u twijfels over de rechtmatigheid van de beslissingen van de verhuurder dan kunt u zich het beste wenden tot de Huurcommissie.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/wanneer-schakel-ik-de-huurcommissie-in
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als de verhuurder destijds de kosten heeft geschat is dat zijn probleem. Als verklaard wordt dat de heffingen uit het servicepakket worden gehaald (die mochten er al niet in) dan dient hij de wettelijke heffingen aan te houden. Een verhuurder die kosten, die mogen worden doorberekend, voor eigen rekening neemt zal men niet regelmatig tegenkomen.