Zijn pedicurekosten aftrekbaar van de belastingen?

7 jaar geleden
36.5K
Ritsuka
7 jaar geleden
bij Diabetes kun je het declareren bij de zorgverzekering.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet altijd hoor ;-) Dan moet je ook een zogenaamde "diabetische voet" hebben. Zolang je nog redeljk probleemloze voeten hebt en er zelf bij kunt, is de pedicure gewoon een luxe, die je zelf mag betalen.
fisbel
7 jaar geleden
Mee eens Marleen. Diabetes hebben an sich is geen reden voor de zorgverzekeraar om tot vergoeding over te gaan. Als er voor de verzekerde geen vergoeding vanuit de basisverzekering mogelijk is en er is geen aanvullende verzekering die vergoedt, dan kunnen deze kosten met vraagtekens wellicht in de belastingaangifte worden opgevoerd. Zie mijn antwoord hieronder.

Antwoorden (2)

De kosten voor een pedicurebehandeling komen alleen in aanmerking voor belastingaftrek als uw voeten afwijkingen vertonen zoals schimmel- of kalknagels, ingroeiende nagels, of als u alleen met pijn kunt lopen in verband met likdoorns, overmatige eeltgroei of als u vanwege uw ziekte of ouderdom niet in staat bent om deze zelf te verzorgen.
Uw pedicure behandeling kunt u opvoeren bij de belastingaangifte mits deze niet vergoed wordt via uw ziektekostenverzekering en de behandeling medisch nodig is.
Deze zijn dan op te voeren als overige aftrekbare ziektekosten en buitengewone uitgaven.

Om daadwerkelijk vergoeding te ontvangen moet het totaal van uw aftrekbare zorgkosten boven de drempel uitkomen. Deze drempel is inkomensafhankelijk.
SimonV
7 jaar geleden
Ingewikkelde belastingtechnische kwestie die diabetesbehandelingen die niet vergoed worden. Patiënten met een Simm 1, 2 of 3 indicatie en een pedicure die een certificaat voetverzorging heeft bij ProCert of RPV én een certificaat voetverzorging bij Diabetici heeft (certificaat diabetes voet of reumavoet) krijgen meestal de kosten vergoed vanuit de basisverzekering.

Voor verzekerden met reumatoïde artritis of een andere medische noodzaak is een aanvullende zorgverzekering nodig voor vergoeding van pedicure.

Als er geen aanvullende verzekering is of de aanvullende verzekering vergoedt een gedeelte van de kosten kan gedacht worden aan het opvoeren van deze kosten in de belastingaangifte. Maar alleen als de pedicurebehandelingen een medisch karakter hebben.

De Belastingdienst geeft de volgende informatie:
Wordt u behandeld door een paramedicus? Dan mag u alleen kosten aftrekken voor behandelingen door de volgende paramedici:
* fysiotherapeut
* diëtist
* ergotherapeut
* logopedist
* oefentherapeut
* orthoptist
* podotherapeut
* mondhygiënist
* huidtherapeut
Als wij erom vragen, moet u een verklaring van de paramedicus opsturen waaruit het medische karakter van de behandeling(en) blijkt.

----------------------------------------------------------------------

Frappant is dat de pedicure bij de informatie van de Belastingdienst niet wordt genoemd. Alsof er gezegd wordt: bij strikt medische noodzaak worden de pedicurekosten vergoed vanuit de basisverzekering. Voor de overige gevallen van reumatoïde artritis of een andere medische noodzaak is er de aanvullende verzekering.

Maar wat als er geen aanvullende verzekering is of een verzekering met onvoldoende dekking? Het is duidelijk dat met name ouderen met chronische kwalen of ziekten de pedicurehandelingen niet meer zelf kunnen doen. Dit gebied is een grijs gebied. Er zijn bij mijn weten geen rechtszaken hierover gevoerd.

Mijn conclusie zou zijn: als er vanuit basis- of aanvullende verzekering geen vergoeding mogelijk is en de pedicurehandelingen zijn medisch noodzakelijk en kunnen niet door de persoon zelf worden uitgevoerd, dan zijn de pedicurekosten opvoerbaar. Dat is nog iets anders als opvoerbaar. De kosten zullen meestal niet meer zijn dan zo'n 8 behandelingen per jaar, dus € 200 tot € 250 Met een belastingteruggave bij AOW-ers van vaak maar zo'n € 50 (schijf 1 of 2) Voor dit soort bedragen is de kans op 'uitworp' / controle vrijwel nihil.
fisbel