Waarom moet ik ineens aangifte inkomstenbelasting doen ?

Ik heb nog nooit eerder aangifte hoeven doen. Begin 2015 kreeg ik een baantje(10 u p. week) waarvan het salaris door het uwv werd aangevuld tot de ww uitkering die ik daarvoor had. Na 3 maanden werd ik ziek en kreeg van het uwv een ziektewetuitkering en een uitkering van de verzekering van het bedrijf waarvoor ik werkte.
Ik woon al meer dan 30 jaar zonder contracten ofzo samen en we hebben een eigen huis waar geen hypotheek meer op rust. Wat voor papieren moet je hebben voor het invullen van zoiets ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K
tinus1969
7 jaar geleden
Ai, eigen huis, en nooit aangifte gedaan? Dat gaat gedonder opleveren, want je had aangifte moeten doen vanaf het moment dat je een eigen huis hebt. Overigens is aangifte doen niet ingewikkeld -het is vooral veel werk. Login bij de belastingdienst en loop stap voor stap door het onlineformulier (https://mijn.belastingdienst.nl/mbd-pmb/). Daar ben je wel een avondje mee bezig maar iedereen kan het dus jij ook.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt er geen papieren voor nodig. Je inkomstengegevens en eventuele spaartegoeden staan in je vooringevulde aangifte. Alleen van eventuele aftrekposten moet je alles bij elkaar hebben, maar die zal je wel amper hebben, anders had je die aangifte wel gedaan. Ik heb alleen geen flauw idee hoe het zit met een eigen huis, maar het aangifteprogramma wijst zichzelf. Gewoon inloggen inderdaad en de aanwijzingen volgen.
fisbel
7 jaar geleden
De reden dat u aangifte moet doen zal zijn dat u meerdere inkomstenbronnen heeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
U hebt een eigen huis. Dus u moet huurwaardeforfait aangeven. U hebt meerdere bronnen van inkomen, zoals u beschrijft. Misschien hebt u wel ten onrechte tweemaal loonheffingsvrijstelling aangevraagd.

Antwoorden (1)

Uit de gegevens die de belastingdienst nu heeft blijkt dat je geld terugkrijgt (waarschijnlijk) of moet betalen. Je kan met je DigID inloggen op de site van de belastingdienst en daar je aangifte over 2015 invullen. Succs