Ik heb geen factuur bij een zakelijke contante aankoop via marktplaats gaat de belasting hiermee akkoord?

Ik heb een contante aankoop gedaan via marktplaats, dit betreft een zakelijk product, ik heb hierbij geen factuur gekregen.
Hoe leg ik dat uit aan de belasting, ik heb de advertentie uitgeprint met het bedrag.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.6K
ronron1212
7 jaar geleden
Altijd een factuur nodig.

Antwoorden (1)

Een factuur hoeft het niet te zijn (die zul je ook niet krijgen als je iets aanschaft via een particulier) maar alleen een print is onvoldoende.

Je moet iets in handen blijken waaruit blijkt dat persoon A voorwerp B heeft verkocht tegen bedrag C op datum D aan persoon E (jij dus). Een kwitantie zou al goed zijn in zo'n geval.
Computoon
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Een factuur is gewoon een lijst van geleverde goederen of diensten met prijsvermelding.
Die kan een particulier ook leveren.
Computoon
7 jaar geleden
Fiscaal worden heel wat meer eisen aan een factuur gesteld. Een particuliere verkoper kan daar niet aan voldoen. Dat hoeft ook niet maar het boekstuk voor de administratie dat hij op verzoek van de koper-ondernemer uitreikt wordt daarmee fiscaal geen factuur. Daar moet op staan: "    uw volledige naam en die van uw afnemer
    U vermeldt de juridische naam. De handelsnaam mag ook, als die in combinatie met het adres en woonplaats bij de Kamer van Koophandel is geregistreerd. Bij fiscale eenheden is het gebruikelijk dat de naam van het onderdeel dat de prestatie levert op de factuur staat.
    uw volledige adres en dat van uw afnemer
    U vermeldt het adres waar de onderneming feitelijk is gevestigd. Vermelding van alleen een postbusnummer is niet voldoende.
    uw btw-nummer
    Bij fiscale eenheden is dat het btw-nummer van het onderdeel dat de prestatie levert.
    uw KvK-nummer
    de datum waarop de factuur is uitgereikt
    een uniek volgnummer
    de aard van de goederen of diensten die u hebt geleverd
    de hoeveelheid van de goederen of de omvang van de diensten die u hebt geleverd
    de datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd, of de datum van een vooruitbetaling
    het bedrag dat u in rekening brengt, exclusief btw
    Levert u prestaties met verschillende btw-tarieven? Vermeld dan de aparte bedragen. Neem daarnaast de eenheidsprijs op, als dit van toepassing is.
    het btw-tarief dat u in rekening brengt
    het btw-bedrag"
SimonV
7 jaar geleden
Klopt. Maar in dit verband is een "factuur" volgens mij gewoon een kwitantie met uitgebreide omschrijving. http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=factuur&lang=nn
SimonV
7 jaar geleden
Anders zou een particulier nooit een rekening naar een bedrijf kunnen sturen.
Computoon
7 jaar geleden
Daarom zeg ik in mijn antwoord ook dat een kwitantie in dit geval goed is. De definities van Van Dale zijn goed voor algemeen gebruik maar bij fiscale ongemakken kun je je er niet op beroepen. Ik gebruik het woord factuur alleen als er het document mee bedoeld wordt dat de Belastingdienst als zodanig aanduidt Als je verreden km's declareert bij je werkgever is het document waarmee je dat doet ook geen factuur. Niettemin voldoet het wel.
SimonV
7 jaar geleden
Een kwitantie is een schriftelijk bewijs van betaling. Dat is geen rekening die je als particulier kunt indienen.
Als een particulier een "rekening" of "nota" stuurt en die toevallig "factuur" noemt, doet de Belastingdienst daar gelukkig niet moeilijk over, is mijn ervaring. ;-)
Ik heb de indruk dat VS met factuur ook gewoon een document met geleverde goederen of diensten met prijsvermelding bedoelt. https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=56796;start=msg521645
SimonV
7 jaar geleden
Je antwoord klopt, alleen "Een kwitantie zou al goed zijn in zo’n geval." volgens mij niet. Op een kwitantie hoeven alleen een bedrag en naam van het bedrijf te staan. http://ondernemingsdatabank.indicator.nl/administratie/kwitantie_of_factuur_/NLTATAAR_EU050302 In ieder geval bedankt voor je reacties.
Ik wist dat de factuur van een onderneming aan allerlei eisen moest voldoen, maar niet dat de rekening van een particulier eigenlijk geen factuur mag heten van de belastingdienst.
Plus.