wat mag mijn baas maximaal aan netto vergoeding geven in het buitenland?.

ik zit bijna altijd in het buiten land en krijg daar een vergoeding voor. ieder land een ander bedrag. ik moet dan mijn lunch en diner zelf betalen.
kan ik ergens vinden wat dat bedrag is per land.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat verschilt per werkgever, per functie en per CAO. Zo te zien krijg jij gewoon je salaris doorbetaald en een onkostenvergoeding op basis van wat de kosten voor levensonderhoud zijn in dat land. Vraag je werkgever gewoon wat de standaard is, en vergelijk je vergoeding met je bonnetjes ;-)

Antwoorden (1)

Zo'n lijst is er niet.

De werkgever MAG (dus niet 'moet') het onderstaande onbelast vergoeden zonder "bonnetjes" als je zakenreizen maakt die vergelijkbaar zijn met die van ambtenaren. Verstandig is het, dat de werkgever dit eerst afstemt met de Belastingdienst, om vast te stellen of dat zo is.  Als de werkgever ten onrechte iets netto vergoedt, kan hem dat een hoop extra geld kosten achteraf (naheffing).

Met bonnetjes, facturen e.d. mogen kosten die samenhangen met zakelijke reizen en waarvoor bijzondere regels gelden in de WKR (Werkkostenregeling)  (eten en drinken onderweg, kortdurend hotelverblijf e.d.) altijd onbelast worden vergoed.

"Werknemers die voor hun werkgever een reis moeten maken, hiervoor kan de werkgever de kosten die onderweg gemaakt worden onbelast vergoeden. De maximumbedragen die hiervoor gelden zijn per 2016 verhoogd.

Er zijn regels voor de onbelaste vergoeding van zakelijke reis- en verblijfskosten, deze zijn per 2016 ook aangepast. De bedragen die daarbij maximaal onbelast aan de werknemers vergoed mogen worden voor zakelijke reizen zijn ook verhoogd. Het gaat dan om de vaste maximumbedragen, werknemers hoeven geen bonnetjes of facturen te overhandigen of op een andere manier de kosten te onderbouwen. Onderstaande bedragen mag de werkgever onbelast vergoeden:

    Ontbijt: € 8,80
    Lunch: € 14,62
    Avondmaaltijd: € 22,12
    Kleine uitgaven overdag: € 4,66
    Kleine uitgaven ‘s avonds: € 13,91
    Logies: € 90,14

Reisregeling binnenland en buitenland

De reisregelingen binnen- en buitenland zijn eigenlijk bedoeld voor ambtenaren. Het ministerie van Financiën heeft goedgekeurd dat werkgevers de regels ook mogen hanteren voor niet-ambtenaren die de vergelijkbare zakenreis maken.

De volledige regeling kunt u hier lezen: Reisregeling binnenland en Reisregeling buitenland."

Toegevoegd na 4 minuten:
NB: het is natuurlijk niet "en en". Als je van je werkgever een vergoeding krijgt waaruit bepaalde kosten moeten worden betaald, kun je die niet ook nog declareren.
Computoon