Welke kosten mag je aftrekken bij extra inkomsten uit werk?

Ik ben bezig met een baantje vanuit huis. Ik moet deze inkomsten opgeven als extra inkomsten uit werk? Ik ben er ook al achter dat ik 5,5% zvw moet betalen en een 36,52% belasting (bij een bedrag van verdiensten boven de 6500 euro per jaar andere inkomsten ook meegeteld). Nu is dit een behoorlijk aantal procenten wat er betaald moet worden en zie op de aangifte staan dat je een aantal dingen mag aftrekken. Nu vroeg ik mij af wie weet hoe en wat, ik heb al meerdere malen op de belastingsite gekeken maar dit is mij gewoon NIET DUIDELIJK.

Ik werk achter de computer en heb voor dit werk een internet abonement aangeschaft twv 20 euro per maand. Ik gebruik de kleine kamer als kantoor zodat ik rustig kan werken (heb een huurwoning). Nieuwe computer nodig voor mijn werkzaamheden.

Kan ik deze kosten aftrekken? En zijn er eventueel meer of andere kosten die ik kan aftrekken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als het alleen maar een baanTJE is (bijverdienste) en geen hoofdinkomen, valt het vies tegen wat je af mag trekken. Maar in principe mag je alle kosten die je voor je werk maakt aftrekken. (En bij mijn weten hoort een computer met internet daar niet meer bij, omdat dat tegenwoordig "standaard"is, al had jij het eerst niet.
Het kan een hele uitzoekerij zijn ; in plaats van die uren er in te stoppen, kun je ook een boekhouder of belastingadviseur in de arm nemen, al is het maar eenmalig. Ik weet niet of hier mensen bereid zijn al dat uitzoekwerk hier gratis en voor niets te doen, en zonder alle details te weten blijft het sowieso natte-vingerwerk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat niet om een baantje met kleine bij verdiensten. Dit is mijn hoofdinkomen en heb hier verder geen baan naast. Ik wil GEEN uitkering vandaar dat ik nu via online werk geld bij verdien maar baal ontzettend dat ik zoveel moet inleveren.
SimonV
7 jaar geleden
Als het je hoofdinkomen is, kun je een bedrijf beginnen met alle voordelen van dien!
SimonV
7 jaar geleden
Zoals startersaftrek en zelfstandigenaftrek http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/veranderingen_inkomstenbelasting_2016/zelfstandigenaftrek_2016 Kleineondernemersregeling http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/kleineondernemersregeling
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedrijf beginnen is geeen optie, heb dit al bekeken. Nu kom ik zowiezo niet aan deze uren maar daarnaast heb ik maar 1 opdracht geven en dan ben je geen bedrijf je moet 3 of meer opdracht gevers hebben. Dus bedrijf starten is niet mogelijk. Misschien in de toekomst maar nu niet.
SimonV
7 jaar geleden
Met één opdrachtgever zou er wel sprake kunnen zijn van een verkapt dienstverband. Zowel jij als je opdrachtgever kunnen dan alsnog met flinke kosten te maken krijgen, zoals loonbelasting en sociale premies. http://www.ondernemersplein.nl/ondernemen/freelance-en-zzp/zzper-en-schijnzelfstandigheid/info-en-advies/zelfstandigheid-bij-zzpers-en-freelancers/

Antwoorden (1)

Dit is heel complex en teveel om op te noemen.

Denk aan reiskosten, kosten internet, kosten telefoon, kosten kantoorartikelen, inkoopkosten, portokosten, afschrijving van apparatuur en zakelijke middelen. Let op: als je btw ondernemer bent trek je de bedragen af exclusief btw. De btw zelf verrekenen je met de te betalen btw.