Krijg ik mijn overheidsvordering automatisch terug nadat ik mijn belastingaangifte heb gedaan?

Ik woon in het buitenland, heb nauwelijks inkomen vanuit Nederland en mijn af te dragen belasting komt daarom ook altijd uit op 0. Omdat post in dit land meestal niet aankomt, heb ik de brieven van de Belastingdienst niet binnen gekregen en ik ben glad vergeten dat ik mijn paar honderd euro inkomsten van 2015 aan moest geven. Inmiddels is dit gebeurd. Maar te laat. De overheid heeft al zo'n 600 euro 'overheidsvordering' van mijn rekening geplukt. Eigen schuld natuurlijk, maar ik vroeg me af of, nu ik mijn aagifte gedaan heb, ik automatisch die 600 euro weer teruggestort krijg. En zo ja, binnen welke termijn.

Extra vraagje, voor als iemand het weet. Is er ook een mogelijkheid om mijn postadres te wijzigen op een niet-schriftelijke manier? Ik wil mijn postadres terugwijzigen naar Nederland omdat het hier in Vietnam meestal toch niet aankomt. Daarom zou ik graag mijn adres terugwijzigen, maar liever niet via de post.

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

De Belastingdienst kan niet zomaar geld van uw bankrekening 'plukken' Wat wel kan gebeuren is dat een uit te betalen bedrag verminderd wordt met de door u te betalen boete.

Vanuit Vietnam zal er niet met de Belastingtelefoon Nederland te bellen zijn;. Maar misschien dat iemand u kan helpen bij de vraag van de verrekening. Een intermediair kan daarbij helpen. Dit kan ook bijvoorbeeld een familielid zijn in Nederland. Benodigde gegevens zijn: BSN-nummer en geboortedatum van u. Ook het aanslagnummer bij de hand houden. Dit aanslagnummer kunt u met uw Digid vinden op: mijnbelastingdienst.

Uw tweede vraag:
Een postadres mondeling wijzigen kan natuurlijk niet. Hiervoor zult u toch de benodigde schriftelijke bescheiden moeten opsturen.
fisbel