moet je over factuurs die niet betaald zijn inkomstenbelasting betalen?

Vanwege de factuurs die toentertijd niet betaald zijn hebben we het heel moeilijk financieel moeten we dan toch inkomstenbelasting over die factuurs betalen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.5K
ronron1212
7 jaar geleden
Ja dat moet. Als de post oninbaar blijkt te zijn dan mag je hem afboeken in de kosten,

Het beste antwoord

Als je een eenmanszaak hebt, betaal je o.a. inkomstenbelasting over de winst uit onderneming. Dat is de omzet (exclusief btw) minus de kosten (exclusief btw).

Als een klant een factuur niet betaalt, verandert dit (inderdaad) niets aan de omzet. Die wordt namelijk genomen op het moment van facturatie. Het is principieel fout in zo'n geval een creditnota te maken. Dat doe je alleen als je een foutief bedrag hebt gefactureerd.

Zo moet je ook de btw afdragen als een klant een factuur niet of niet op tijd heeft voldaan.

Toegevoegd na 9 minuten:
Maar, zo schrijft de Belastingdienst:

"Als u een factuur stuurt aan uw klanten, moet u de btw daarover direct aangeven en betalen. Betaalt uw klant de factuur uiteindelijk niet of maar gedeeltelijk? Dan hebt u btw betaald die u niet ontvangen hebt. U kunt deze btw dan terugvragen.
Wanneer terugvragen?

U kunt de btw terugvragen zodra het zeker is dat uw klant de factuur niet (geheel) zal betalen. U stuurt dan een brief naar uw belastingkantoor, binnen een maand na het tijdvak waarin duidelijk is dat uw factuur niet meer betaald zal worden. Stuur met het verzoek gegevens mee waaruit blijkt dat de afnemer niet heeft betaald en niet zal betalen. In uw verzoek noteert u in ieder geval de volgende gegevens:

    naam en adres van uw afnemer
    datum en nummer van de betreffende factuur
    het niet-betaalde factuurbedrag
    het bedrag aan btw dat u terugvraagt

Als deze gegevens op de factuur staan, kunt u ook een kopie van de factuur meesturen."

Dat geldt voor de btw.

Een definitief oninbare vordering kun je afschrijven. (Afschrijvingskosten debiteuren). Documenteer dat goed met bewijsmateriaal. Die afschrijvingskosten komen als kosten in de administratie, verlagen daardoor het resultaat en daardoor ook de inkomstenbelasting.

Dus: als aantoonbaar alle pogingen zijn ondernomen om een vordering te innen (bijv. documentatie van ern incassobureau of deurwaarder bijv.) en dit is niet gelukt, mag je een vordering afschrijven. En betaal je er uiteindelijk geen inkomstenbelasting over.

Toegevoegd na 8 uur:
Zo niet:dan iis het antwoord op de gestelde vraag: ja, dat mo

Toegevoegd na 8 uur:
moet.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De factuurs zijn btw verlegd en ja we hebben toentertijd de bond ingeschakeld zonder succes maar we hangen nu voor 25.000 aan inkomstenbelasting die we moeten betalen. Wat we gewoon niet hebben hadden ook een hypotheekachterstand waar we nu eindelijk weer helemaal bij mee zijn. Nu hangt deze vordering boven ons hoofd en weten gewoon niet hoe we dit aan moeten pakken lijkt wel of we gestraft worden terwijl mijn man zich driekwart in de rondte werkt en we een gezin zijn met 2kleine kinderen en de belastingdienst ons alleen maar als een nummer zien. Sorry dat ik zo uitgebreid mijn verhaal doe maar we zijn gewoon gebroken.

Andere antwoorden (1)

Officieel ja onofficieel gewoon credit nota's maken
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
"Onofficieel"? Nee, dat is gewoon fout.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja volgens de wet wel maar ze willen ook nog leven en had de debiteur maar moeten betalen
Computoon
7 jaar geleden
Als vraagsteller een creditnota maakt, hoeft de debiteur helemaal niet meer te betalen want daardoor verdwijnt (gelijktijdig met de omzet) ook de vordering op de debiteur. Alleen daarom al is die handelwijze helemaal fout. Verder maak je, door zo'n handelwijze, het probleem van de ondernemer het probleem van de belastingbetaler. Niet-betalende debiteuren behoren tot het ondernemersrisico en er bestaan mogelijkheden om de kans daarop zo klein mogelijk te maken. Maar het blijft een risico. Het is hetzelfde als wanneer je de aflossing op je hypotheek als kosten zou opgeven op je aangifte inkomstenbelasting op het moment dat je moeite hebt ze te betalen. Ook principieel fout.