restitutie cursusgeld maar zonder btw ! Mag dat?

Ik schreef mij in voor een cursus en betaalde meteen cursus geld van 90,75 (waarvan 15,75 btw)
De cursus werd afgezegd wegens te weinig deelnemers en na 4 mailtjes en 2 brieven kreeg ik na 10 weken 75 euro terug. Toen ik vroeg om de rest van het geld werd mij gezegd dat ik de btw van 15,75 maar zelf bij mijn eigen belasting aangifte moest terugvragen. Volgens mij horen zij het hele cursusgeld te restitueren. Graag uw advies

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
omzetbelasting (btw) kan je als particulier niet zelf terug krijgen, je heb immers geen BTW nummer. bovendien krijgt die cursus school de BTW terug van de belasting, sterker nog als het nog niet is afgedragen kunnen ze het in mindering brengen over de nog af te dragen omzetbelasting.

Het beste antwoord

Zij moeten absoluut het belastingbedrag teruggeven, linksom of rechtsom. Als het al niet aan u is, dan wel aan de Belastingdienst; regel is namelijk dat onterecht berekende belasting ook moet worden afgedragen.
http://maxius.nl/wet-op-de-omzetbelasting-1968/artikel37

Ze besparen zich werk door u gewoon het belastingbedrag te restitueren.

Maar volgens mij is deze omweg niet nodig, en kunt u de gevraagde belasting gewoon op grond van onverschuldigde betaling terugvorderen. Zie met name lid 2 van dit artikel.
http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel203

Toegevoegd na 2 minuten:
De volgorde is dus dat u het eerst terugvordert op grond van onverschuldigde betaling.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Je moet het volledig betaalde cursusbedrag terugontvangen van het cursusinstituut, een andere oplossing is er niet.

Toegevoegd na 11 minuten:
Het antwoord dat je kreeg van het instituut is een onzinantwoord. Als particulier kun je nooit btw vereekenen met de inkomstenbelasting.

Het instituut had gewoon creditnota's moeten maken. (Zelfde opstelling als de rekening maar dan alle bedragen negatief.) Vervolgens die creditnota uitbetalen.
Computoon