Kan ik voor werkzaamheden in het buitenland, geldelijke vergoedingen ontvangen op mijn nederlandse bankrekening, zonder belasting te betalen?

Ik ben uitgeschreven uit Nederland. Heb de Nederlandse nationaliteit en woon in Maleisie. Als ik in een ander land dan mijn woonland, Maleisie, ga werken, kan ik kan via de Nederlandse werkgever, het bedrag laten overmaken op mijn Nederlandse bankrekening zonder hierover belasting te betalen?

De belastingdienst weet hier na talloze telefoontjes nog geen raad mee. Hartelijk dank voor inzicht in deze.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Ja, dat kan. Als je bent uitgeschreven uit Nederland betaal je geen belasting. Geen vermogensbelasting en ook geen inkomstenbelasting.
Wel erfbelasting trouwens.
Het lijkt mij persoonlijk trouwens makkelijker als je het geld gewoon op een lokale bankrekening laat zetten, dan loop je niet het risico dat de Nederlandse belastingdienst alsnog van mening verandert.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
fisbel
7 jaar geleden
@HeleneF:
U schreef: Als je bent uitgeschreven uit Nederland betaal je geen belasting. Geen vermogensbelasting en ook geen inkomstenbelasting. Wel eens van buitenlandse belastingplicht gehoord? Bijvoorbeeld als er vermogen bijvoorbeeld een eigen woning in Nederland is? Of als er inkomstenbronnen vanuit Nederland zijn zoals hier? Een inwoner van Maleisie moet bijvoorbeeld in Nederland belasting afdragen over overige inkomsten (ROW) Ook de meeste pensioenen en uitkeringen vanuit Nederland zijn in Nederland belast. Welk land belasting mag inhouden, dat wordt allemaal in de desbetreffende belastingverdragen geregeld. Een specialisme om deze verdragen goed te kunnen lezen en interpreteren. Het is niet voor niks dat de Belastingtelefoon (afdeling buitenland) met de vraag van Jaap42N geen raad wist. Zo er al voldoende kennis aanwezig is, men brandt zich liever de vingers niet. Overigens denk ik niet dat u een verkeerd antwoord heeft gegeven. In deze situatie zal Nederland zeer waarschijnlijk geen belasting mogen inhouden op het in het buitenland verdiend inkomen. Helemaal zeker is dit niet, omdat er immers een Nederlandse werkgever is (overheid / bedrijf? / in welk land wordt het inkomen gegenereerd?) Een kort uittreksel van de verschillende belastingverdragen voor niet-ingezetenen volgt hier: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/verdragsstaten_ib4001z2ed.pdf