Heb ik een uitreisverbod en kan Schiphol mij weigeren Nederland te verlaten?

Ik heb een schuld bij de motorrijtuigenbelasting van 626 euro. Het is een direct invorderbaar bedrag en er is geen betalingsregeling meer te bespreken. (Dwangbevel). In verband met een mijn verhuizing is deze boete niet in mijn radar gekomen. De boete staat nu 3,5 maand open.

Morgen ga ik op een korte zakenreis. (Compleet vergoed). Kan ik moeilijkheden krijgen bij de douane? Kunnen ze mij een uitreisverbod toeleggen? Zo ja, krijg ik wel de mogelijkheid om te pinnen?

Ik kom hier vandaag achter en het bedrag overmaken is te kortdag. Ik kan het bedrag wel betalen, maar dan komt het pas morgenmiddag of maandag bij ze binnen. Ik twijfel nu wat te doen: De boete overmaken met de kans dat ik alsnog tegengehouden wordt en dubbel moet betalen, of afwachten of ik de douane doorkom en dan op maandag de betaling doen.

Help!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Je hebt geen uitreis verbod maar kan wel door de douane gegijzeld worden, zowel bij het verlaten als bij terugkomst in Nederland.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij de KMar (marechausee) sta je gegarandeerd geregistreerd! Alle paspoortcontroleurs krijgen voor aanvang van hun dienst, een formulier waarop alle namen staan van mensen die iets op hun kerfstok hebben, zoals ook een belastingschuld. Sta jij op die lijst dan zal, zodra zij jouw naam intoetsen bij de controle, een signaal gegeven worden aan hen.
Zij zullen vervolgens vragen of je meekomt en dan wordt je opgevorderd het openstaande bedrag te betalen. Kan je dit niet dan wordt je aangehouden en overgedragen aan de politie. Je mag het land niet verlaten en hebt dus een uitreisverbod.

Kan je het bedrag echter ter plekke betalen (je kan daar ook pinnen) dan kan je gewoon jouw reis vervolgen na betaling van de schuld + administratiekosten.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ouderwets, ook de KMAR werkt tegenwoordig met computers waarin verdachten geregistreerd staan, achter bij een belastingschuld wordt het persoon terstond over gedragen aan de belasting dienst die op Schiphol aanwezig is me de dienst douane.
amc
7 jaar geleden
Je wordt niet overgedragen aan de belastingdienst, maar aan de officier van justitiedienst of hulpofficier van justitie, net wie er op dat moment aanwezig is. De douane is alleen voor goederen of belastingontduiking hiervan. De officier van dienst neemt na de overdracht van de KMar contact op met de belastingdienst en bepaalt dan verder.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1 Elke opsporingsambtenaar met de graad van opperwachtmeester is hulp-officier van justitie. 2 Het niet betalen van motorrijtuigenbelasting is ook een belasting ontduiking. 3 Bij een belastingontduiking kan een belastinginner (deurwaarder van belastingen en / of lid van douane) een persoon in gijzeling nemen. 4 bij het aantreffen van een persoon met openstaande belastingschulden houdt de Kmar het persoon niet staande maar belet hem de vertrek- aankomstruimte te verlaten en verzoekt een lid van de douane om de zaak af te handelen. Vergeet niet dat een lid van de douane een ver strekkende bevoegdheid heeft omtrent opsporing, deze gaat vaak verder dan die van politie en / of Kmar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een zeer groot gedeelte van bovenstaande reactie is niet juist.
Niet elke militair van de Koninklijke Marechaussee in de rang (niet de graad) van opperwachtmeester is hulp-officier van justitie. In geval van dringende noodzaak kán het College van procureurs-generaal de militair in deze rang aanwijzen als hulpofficier van justitie. Een militair van de Koninklijke Marechaussee in de uitvoering van politietaken, bedoeld in artikel 6 van de Politiewet 1993 (en andere wetten is alleen hulpofficier van justitie indien hij:
1. is aangesteld bij de Koninklijke Marechaussee in de rang van adjudant of een hogere rang,
2. in het bezit is van een geldig certificaat ‘hulpofficier van justitie’ en,
3. beschikt over te minste drie jaar aaneengesloten ervaring in een executieve functie binnen de Koninklijke Marechaussee. Als een persoon geregistreerd staat met een belastingschuld (hij heeft bv naast een uitreisverbod een signalering in het Register Paspoortsignaleringen) wordt hij niet overgedragen aan de belastingdienst (zoals @amc terecht schrijft), het is nl de belastingdienst zelf die controleert ná de paspoortcontrole.
De douane kan de persoon alleen verbieden het land te verlaten.
Zolang er geen dwangbevel is verzonden door de Belastingdienst hoeft de schuld ook niet binnen twee dagen betaald te worden.
De Douane is primair een controle- en toezichthoudende dienst en geen specifieke opsporingsdienst.
De douane heeft géén verstrekkende bevoegdheid omtrent opsporing en gaan zeker niet uit boven de bevoegdheden van de politie of Kmar. De bevoegdheden zijn totaal verschillend. De douane houdt toezicht op de invoer, de uitvoer en het vervoer van goederen en controleert of de bij invoer verschuldigde belastingen worden betaald.
Hij ziet toe op de naleving van de VGEM-wetgeving.
Soms (meestal niet) is de douaneambtenaar ook buitengewoon opsporingsambtenaar. Deze opsporingsbevoegdheid mag alleen gebruikt worden als bij controletaken overtredingen constateert en hij strafbare feiten vaststelt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij belastingontduiking kan niemand gegijzeld worden zolang de inning niet geprobeerd is met toepassing van dwangbevel. Lukt de inning nog niet dan moet er nog door de Officier van Justitie een verzoek ingediend worden bij de kantonrechter tot afgifte machtiging dwangmiddel gijzeling alvorens tot gijzeling kan worden overgegaan. De eventuele gijzeling vindt dan niet door de douane plaats maar door de Belastingdienst.
Een verzoek tot afgifte machtiging dwangmiddel gijzeling wordt vaak afgewezen door de kantonrechter.