Tellen uren besteed aan ondernemingsplan mee voor het urencriterium?

Mag je de uren die je besteedt aan je ondernemingsplan meetellen in de Urencriterium van de belastingdienst? En zo ja hoeveel uren mag je hier gemiddeld voor noteren, aangezien elke plan anders is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Ja, mits ze aannemelijk gemaakt kunnen worden.

Van de site van de Belastingdienst:

U voldoet meestal aan het urencriterium als u aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:

    U besteedt 1.225 uren aan uw onderneming(en). Onderbrak u uw werk als ondernemer door uw zwangerschap? Dan tellen de niet-gewerkte uren over totaal 16 weken toch mee als gewerkte uren.
    U moet meer tijd besteden aan uw onderneming dan aan andere werkzaamheden (bijvoorbeeld in loondienst). Was u in 1 van de 5 voorafgaande jaren geen ondernemer? Dan hoeft u niet te voldoen aan deze voorwaarde.

Let op!

Bent u niet het hele jaar ondernemer? Bijvoorbeeld omdat u in de loop van het jaar bent gestart? Dan moet u toch minimaal 1.225 uren aan uw onderneming(en) besteden. U mag niet de 1.225 uren herrekenen naar de periode dat u ondernemer bent.
(...)

Welke uren tellen mee voor het urencriterium?

Alle uren die u besteedt aan uw onderneming tellen mee voor het urencriterium. Dit zijn dus niet alleen de uren die u in rekening brengt aan uw klanten. Tijd die u bijvoorbeeld besteedt aan het maken van offertes, het bijhouden van uw administratie of het maken van uw zakelijke website, telt u mee voor het urencriterium. U moet de hoeveelheid tijd die u aan uw onderneming besteedt wel kunnen aantonen.

Soms bent u wel beschikbaar voor uw onderneming, maar verricht u geen werkzaamheden. Die uren tellen niet mee voor het urencriterium."

Toegevoegd na 2 minuten:
Uiteraard moet je ook voldoen aan de twee hierboven vermelde criteria.

Toegevoegd na 37 minuten:
Ik zag op internet een bedrijf dat tegen betaling ondernemingsplannen schrijft en gemiddeld 5 werkdagen voor het schrijven zelf nodig heeft. (Zou dan 40 uur zijn?) Voor nogal wat kleine eenmansondernemingen lijkt me dat rijkelijk veel. Er zijn ook genoeg voorbeelden op internet te vinden die als inspiratiebron kunnen dienen...Ik denk dat het voortraject meer tijd kost dan de schrijverij. (Onderzoek naar concurrenten, verwachte marktontwikkeling e.d.)
Computoon