Mijn vader betaald voor mijn kind een studenten uitwisselingsjaar, is dit een schenking voor de belasting?

Er is een vrijstelling voor een studie duurder dan 20.000 euro maar zoveel kost dit studiejaar niet

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

De vrijstelling waar u het over heeft betreft de vrijstelling ouder-kind. Omdat het hier gaat om grootouder-kind is de maximale schenkvrijstelling slechts € 2122 per jaar. Over het meerdere bedrag moet uw vader schenkbelasting - 30% betalen.

Een optie zou kunnen zijn dat vader aan u een schenking overmaakt van maximaal € 5300 per jaar. Deze schenking kunt u weer doorschenken aan uw zoon. Waarbij wederom maximaal € 5304 is vrijgesteld. Als de studie duurder is dan € 5300 kan grootvader maximaal € 2122 rechtstreeks overmaken aan zijn kleinkind. In deze situatie kan er dus door uw vader maximaal € 7426 belastingvrij per jaar aan het kleinkind worden geschonken.
fisbel