mag een bankmedewerker op eigen initiatief informatie doorgeven aan de fiscus?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Hoezo de bank geeft jaarlijks info aan de belastingdienst. Wat bedoel jij nu?
tinus1969
8 jaar geleden
Wat bedoel je met 'op eigen initiatief'?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij op vallende transacties ( verdacht) is de bank zijn bank medewerkers dat te melden . Eerst intern en dan naar de belasting dienst . Vroeger eerst op aanvraag Vd fiscus nu ook direct bij verdachte situaties dus pro actief . Maar niet iemand aan de balie die denkt he laat ik dat even doorgeven nee daar zijn interne procedures voor .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De belastingdienst en de banken zijn er zeer gesloten over wat wel en niet verdacht is. En vanuit ambtenaren en bankdirecteuren wel zeer logische dat ze daar hun mond over houden, maar als gewone spaarder wil je toch wel weten wanneer je wel of niet gewoon een huisverbouwing of een auto contant kunt afrekenen zonder dat je direct een heel stapel papier met vragen van de fiscus krijgt. Als leek hoop ik dat ik gewoon nog mijn bankrekening leeg kan halen en daar dollars voor kan kopen als ik in op vakantie ben in een tropische eiland zonder dat ik direct als crimineel te boek sta bij de fiscus. Want als ik een interessante belegging kans zie wil ik dat daar wel instappen bijvoorbeeld. Natuurlijk wel een betrouwbare belegging :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met zakelijke rekeningen kun je een betaling tot 5000 euro gewoon via je pasje doen. Of 5000 van de bank halen en contant betalen. Als men dit voortdurend doet zal het meer opvallen dan elke week wat in een ouwe sok stoppen en dan de auto contant betalen. Alleen zal de dealer een werkelijk grote contante betaling wel moeten melden. Of ze dat ook doen is een andere kwestie...

Antwoorden (1)

Het is de bank die informatie doorgeeft aan de fiscus, dus het gaat via officiële kanalen en meestal volledig automatisch. De ICT systemen van de banken delen informatie met de fiscus.

De bank mag op eigen initiatief informatie door geven, dus in de praktijk zal een bankmedewerker of het recht hebben om name de bank te handelen of dit in overleg met zijn collega's en of leidinggevende doen.

En soms is het niet een "mag" maar een "moet".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeer juist (plus). Als de bankmedewerker/ster aanleiding heeft om een misdrijf te vermoeden, moet zij dat melden. Iedereen moet namelijk melding maken van een misdrijf dat hem bekend is/ waarvan zij getuige is; en zoiets als witwassen en fraude valt daar ook onder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+, vooral dat laatste.